• Svemir
  • Hubble precizno odredio dimenzije egzoplaneta pod imenom LTT 1445Ac

Hubble precizno odredio dimenzije egzoplaneta pod imenom LTT 1445Ac

NASA-in Hubbleov svemirski teleskop uspješno je izmjerio veličinu najbližeg egzoplaneta, koji veličinom odgovara Zemlji, koji je prolazio ispred svoje matične zvijezde. Ovaj fenomen, poznat kao tranzit, predstavlja ključni događaj u astronomiji, jer otvara mogućnost za daljnja istraživanja atmosfere i ostalih karakteristika ovog zemaljskog egzoplaneta.

Mali planet pod imenom LTT 1445Ac, prvotno je otkrila NASA-ina misija Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) 2022. godine. Međutim, postojale su neizvjesnosti vezane uz geometriju orbitalne ravnine planeta u odnosu na njegovu zvijezdu, kako se vidi sa Zemlje. Ograničenja optičke rezolucije TESS-a dovodila su do sumnje da bi moglo biti riječi o tzv. ‘grazing transitu’, gdje planet prolazi samo rubno preko dijela zvjezdanog diska, što bi rezultiralo nepreciznim izračunom njegovog promjera.

Točno mjerenje veličine planeta

“Postojala je mogućnost da geometrija ovog sustava nije povoljna, što bi otežalo točno mjerenje veličine planeta. Međutim, zahvaljujući sposobnostima Hubble teleskopa, uspjeli smo precizno odrediti njegov promjer,” istaknula je Emily Pass iz Centra za astrofiziku | Harvard & Smithsonian, smještenog u Cambridgeu, Massachusetts. Pass je glavni autor nedavno objavljenog rada u časopisu the Astronomical Journal koji detaljno opisuje ovo istraživanje.

Hubbleova promatranja pokazala su da planet izvodi puni tranzit preko diska zvijezde, dajući mu stvarnu veličinu od samo 1,07 puta veću od promjera Zemlje. To upućuje na to da je riječ o stjenovitom svijetu, sličnom Zemlji, s približno istom gravitacijom na površini. Ipak, s površinskom temperaturom od približno 500 stupnjeva Fahrenheita, ovaj planet je previše vruć za život kakav poznajemo.

Dio trojnog sustava crvenih patuljaka

Planet kruži oko zvijezde LTT 1445A, koja je dio trojnog sustava crvenih patuljaka udaljenih 22 svjetlosne godine u zviježđu Eridanus. Osim LTT 1445Ac, zvijezda ima još dva veća planeta. Par patuljaka, LTT 1445B i C, nalaze se na oko 3 milijarde milja od LTT 1445A, također vidljiv Hubble teleskopom. Poravnanje ove tri zvijezde i rubna orbita parova B-C sugerira da je cijeli sustav sukladan, uključujući i poznate planete.

“Tranzitni planeti su izuzetno zanimljivi jer nam omogućuju karakterizaciju njihovih atmosfera putem spektroskopije, ne samo Hubble teleskopom, već i James Webb svemirskim teleskopom. Naše mjerenje je od ključne važnosti jer ukazuje na to da je ovo vjerojatno vrlo blizak terestrički planet. S nestrpljenjem očekujemo dodatna promatranja koja će nam omogućiti dublje razumijevanje raznolikosti planeta u drugim zvjezdanim sustavima,” zaključila je Pass.