Astronomija

Hubble snimio spektakularnu fotografiju otvorenog skupa NGC 6530

Otvoreni skup NGC 6530. Izvor: ESA/Hubble & NASA, O. De Marco; Acknowledgment: M.H. Özsaraç

Astronomi su pomoću svemirskog teleskopa Hubble snimili spektakularnu sliku otvorenog skupa NGC 6530.

Hubble snimio otvoreni skup NGC 6530

Na novoj slici NASA-inog/ESA-inog svemirskog teleskopa Hubble možemo vidjeti dio otvorenog skupa mladih zvijezda nastalih iz istog molekularnog oblaka u NGC 6530. NGC 6530 sadrži na tisuće zvijezda i nalazi se na udaljenosti od oko 4,350 godina u zviježđu Strijelca.

Spektakularna slika otvorenog skupa NGC 6530. Izvor: ESA/Hubble & NASA, O. De Marco; Acknowledgment: M.H. Özsaraç.
Spektakularna slika otvorenog skupa NGC 6530 – maglovitu atmosferu stvara maglica međuzvjezdanog plina i prašine. Izvor: ESA/Hubble & NASA, O. De Marco; Acknowledgment: M.H. Özsaraç.

Sliku možete pronaći u punoj rezoluciji na službenim stranicama NASA-e ovdje.

Otvoreni skup NGC 6530 nalazi se unutar veće maglice poznate kao Laguna. Riječ je o ogromnom oblaku međuzvjezdanog plina i prašine.

Maglica Laguna

Hubble je već nekoliko puta snimao maglicu Laguna. Prekrasni prizori Lagune tako su vidljivi i na slikama koje su objavljene još 2010. i 2011. Na novoj slici maglica doprinosi zadimljenom ambijentu, prostirući se s jednog kraja na drugi.

Maglica Laguna koju je NASA-in/ESA-in svemirski teleskop Hubble snimio još 2010. Izvor: NASA, ESA.

Maglica Laguna - zvjezdani rasadnik. Izvor: ESA/Hubble & NASA.
Maglica Laguna – zvjezdani rasadnik. Izvor: ESA/Hubble & NASA.

Snimanje NGC 6530 provedeno je pomoću Hubbleove Napredne kamere za istraživanja (Advanced Camera for Surveys) te Planetarne kamere širokog polja 2 (Wide Field Planetary Camera 2).

Hubble snimio spektakularni pogled na zvjezdanog rasadnika CB 130-3

Proplidi

Istraživanje ove svemirske regije dio je napora za pronalaženjem tzv. proplida – posebne vrste osvijetljenih protoplanetarnih diskova oko novoformiranih zvijezda.

Velika većina zasad otkrivenih proplida nalazi se u jednoj jedinoj regiji poznatoj kao Orionova maglica, što stvara probleme kada je u pitanju istraživanje njihovog porijekla i trajanja u drugačijim svemirskim okruženjima.

Hubbleova slika Orionove maglice iz 2006. godine. Izvor: NASA/ESA.

Hubble snimio nevjerojatan ‘prsten’ zvijezda

Hubble i dalje važan

Hubble i dalje ostaje relevantan, zahvaljujući svojim promatranjima na blisko infracrvenim valnim duljinama (Kamera širokog polja 3). Ovo ga čini nezamjenjivim kada je u pitanju proučavanje formiranja zvijezda i egzoplanetarnih sustava u svemiru.

Može se reći da promatranja na infracrvenim valnim duljinama koja vrši svemirski teleskop James Webb samo nadopunjuju Hubbleova promatranja, pomažući astronimima da dublje zavire u novoformirane zvijezde i njihovu okolinu.

15 zapanjujućih slika svemirskog teleskopa James Webb

Gianopoulos A. (16. prosinca 2022.), Hubble Views a Star-Studded Cosmic Cloud, European Space Agency (ESA), NASA’s Goddard Space Flight Center, Nasa.gov (pristup 20. proisinca 2022.)

Hubble captures spectacular image of open cluster NGC 6530, December 19, 2022, NASA’s Goddard Space Flight Center, Phys.org (pristup 20. prosinca 2022.)

Anonymous (16. svibnja 2011.), The metamorphosis of Messier 8, Esahubble.org (pristup 20. prosinca 2022.)

Anonymous (22. rujna 2010.), Breaking waves in the stellar Lagoon, Esahubble.org (pristup 20. prosinca 2022.)