Astronomija

Hubble otkriva Z 229-15: Kvazar, AGN i Seyfertova galaksija spojeni u jednu?

Izrezana fotografija Z 229-15. Zasluge: ESA/Hubble & NASA, A. Barth, R. Mushotzky.

Astronomi su oduvijek bili fascinirani nebeskim misterijima, a najnovije otkriće teleskopa Hubble, Z 229-15, predstavlja jedinstvenu zagonetku. Ovaj objekt, koji se nalazi 390 milijuna svjetlosnih godina udaljen u sazviježđu Lire, izaziva naše razumijevanje astronomskih klasifikacija.

Nebeska enigma: Višestruke klasifikacije Z 229-15

Z 229-15 je zanimljiv svemirski objekt koji zbunjuje istraživače zbog svojih raznih klasifikacija. Ovisno o izvoru, identificiran je kao aktivno galaktičko jezgro (AGN), kvazar ili Seyfertova galaksija. Stvarnost? Z 229-15 ujedno obuhvaća sve te klasifikacije zbog njihovog značajnog preklapanja.

AGN-ovi: Sjajna srca aktivnih galaksija

Ova fotografija prikazuje Z 229-15. Zasluge: ESA/Hubble & NASA, A. Barth, R. Mushotzky.

Hubbleov rječnik nudi detaljna objašnjenja AGN-ova i kvazara. U središtu određenih aktivnih galaksija nalazi se AGN – kompaktna regija znatno svjetlija od svjetlosti koju proizvode zvijezde galaksije same. Povećana svjetlina proizlazi iz supermasivne crne rupe u središtu galaksije. Kako materijal biva privučen u crnu rupu, formira se vrtložni disk koji emitira ogromne količine energije preko elektromagnetskog spektra, čime AGN-ovi izgledaju iznimno svijetlo.

Istaknuta slika: Zapanjujuća spiralna galaksija

Istaknuta fotografija prikazuje zadivljujuću spiralnu galaksiju karakteriziranu dvama gotovo ravno pružajućim rukama koje se protežu s lijeve i desne strane njenog sjajnog zlatnog središta. Te ruke povezuju se s neobičnim, zvjezdanim plavkastim prstenom koji opasuje rub galaksije. Suptilna svjetlosna obavija galaksiju, dok sjajna zvijezda s brojnim difrakcijskim bodljama i nekoliko manjih zvijezda upotpunjuju okolni crni prostor.

Seyfertove galaksije: Spirale s briljantnim jezgrama

Seyfertove galaksije, vrsta spiralnih galaksija, odlikuju se neupadljivim spiralnim rukama koje okružuju intenzivno svijetlu, točkastu jezgru čija se svjetlina mijenja. U središtu tih galaksija leži supermasivna crna rupa, oko koje se materijal hvata u vrtložnom akrecijskom disku.