Znanost

Fotografija NASA-e otkriva neobičnu pojavu na nebu

Cavum Oblaci

Na početku godine, dok je prelazio preko Meksičkog zaljeva, NASA-in satelit Terra zabilježio je, pomoću jednog od svojih instrumenata, fotografiju neuobičajenih oblaka. Oblaci su izgledali kao da je netko uz pomoć bušilice za papir napravio rupu na nebu. Ova neobična pojava nije nova. Istraživači je dokumentiraju još od 1940-ih, prema NASA-i. No, tek je prije otprilike 15 godina znanost konačno pronašla objašnjenje. Ovi oblaci službeno se nazivaju oblaci cavum, ali ih ponekad nazivaju i oblaci s rupom ili otvori nastali ispadanjem. Tako su veliki da ih možete vidjeti s tla i iz svemira.

S tla, mogu izgledati ovako

Ovako izgleda Cavum oblak sa zemlje. Izvor: Shutterstock.

Cavum oblaci

Nije ni čudo što su pojedinci zamijenili ove formacije za leteće tanjure ili druge neobične pojave; njihov izgled znatno odstupa od uobičajenih oblika oblaka. Zapravo, bez tehnološkog utjecaja čovječanstva, cavum oblaci ne bi ni postojali. Njihovo formiranje je rezultat prolaska aviona kroz slojeve altokumulusnih oblaka, koji se sastoje od superhladnih (prehlađenih*) kapljica vode. Studije objavljene 2010. i 2011. godine otkrile su da intenzitet i veličina cavuma ovise o kutu pod kojim avion prolazi kroz oblak; plići kut prolaska rezultira većim cavumom.

Otkrića su potvrdila da bilo koji tip aviona ima kapacitet stvaranja ovih specifičnih oblaka. Fotografije koje je 30. siječnja blizu zapadne obale Floride zabilježio NASA-in satelit Terra, pokazale su “skupinu” oblaka cavum, ukazujući na značajan doprinos više od 1.000 dnevnih letova iz Međunarodne zračne luke Miami ovoj pojavi. Satelit Terra, specijaliziran za promatranje promjena u atmosferi Zemlje i utjecaja klimatskih promjena, omogućava istraživačima da koriste prikupljene podatke za analizu utjecaja aktivnosti čovjeka i prirodnih katastrofa na okoliš.

*Izraz “prehlađene kapljice” u meteorološkom kontekstu odnosi se na kapljice vode koje su ohlađene ispod točke smrzavanja, ali još uvijek ostaju u tekućem stanju.