• Svemir
  • Enigmatski signali iz sustava XZ Ursae Majoris otkrivaju astronomske tajne

Enigmatski signali iz sustava XZ Ursae Majoris otkrivaju astronomske tajne

U svijetu astronomije, novootkriveni podaci donose uzbudljive uvide o dalekom svijetu zvijezda. Skupina astronoma provela je opsežno fotometrijsko i spektroskopsko istraživanje na binarnom sustavu tipa Algol, poznatom kao XZ Ursae Majoris ili skraćeno XZ UMa. Rad, koji je objavljen 21. prosinca na otvorenom serveru arXiv, otkriva da je ovaj dvostruki zvjezdani sustav zapravo pulsirajući sistem, što predstavlja značajan doprinos našem razumijevanju takvih nebeskih tijela.

Binarni sustavi tipa Algol karakteriziraju zvijezde koje prolaze kroz faze zatamnjenja, a njihova posebnost leži u polu-odvojenim sistemima gdje manje masivna komponenta prenosi masu svojem većem partneru. Ovaj proces, poznat kao popunjavanje Rocheove granice, rezultira gubitkom mase i kutnog momenta. XZ UMa, sa svojom A5+F9 spektralnom klasifikacijom, predstavlja klasičan primjerak ovog tipa s orbitalnim periodom od približno 1.22 dana.

Iako su prethodna promatranja sugerirala mogućnost pulsacija unutar XZ UMa, nedostajali su konkretni dokazi. No, sve se promijenilo s novim istraživanjem koje ukazuje na promjene orbitalnog perioda, što implicira moguću prisutnost trećeg tijela u sustavu. Astronomi, predvođeni Jae Woo Leeom iz Korejskog instituta za astronomiju i svemirske znanosti, koristili su sofisticiranu tehniku visoke rezolucije u Bohyunsan opservatoriju kako bi potvrdili te teorije.

Rezultati su impresivni – identificirano je šest neovisnih frekvencija (signala) pulsacije sa periodama između 28 i 37 minuta. Otkriveno je da je primarna zvijezda, XZ UMa A, pulsator tipa Delta Scuti s rotacijskom brzinom od oko 80 km/s i efektivnom temperaturom od 7,940 K, što je čini izuzetno zanimljivim objektom za daljnja istraživanja. Na drugoj strani, sekundarna zvijezda XZ UMa B nije ništa manje zanimljiva s radijusom od 2.48 solarnih radijusa i masom od 1.35 solarnih masa. Njezina niža efektivna temperatura od 5,162 K doprinosi dinamici i raznolikosti ovog binarnog sustava.

Ova studija potvrđuje da je XZ UMa Delta Scuti tip zatamnjujućeg binarnog sustava, smještenog u polu-odvojenoj konfiguraciji. Ovi rezultati ne samo da šire naše znanje o zvjezdanim mehanizmima i evoluciji, već i otvaraju nova pitanja i mogućnosti za buduća istraživanja u dinamičnom i beskrajno zanimljivom svemiru.