• Svemir
  • Eksplozija supernove bit će vidljiva sa Zemlje 2037. godine

Eksplozija supernove bit će vidljiva sa Zemlje 2037. godine

Eksplozija supernove pojavit će se još najmanje dva puta u sljedećih 20 godina.

Astronomi su otkrili treću pojavu eksplozije supernove s gravitacijskom lećom nazvanu Supernova Requiem. Slike tog fenomena pojavljuju se naizmjence u udaljenoj galaksiji. Astronomi su naredna dva puta predvidjeli da će ostatak biti vidljiv na nebu. Očekuje se da će četvrta pojava bljeska biti vidljiva na nebu 2037. godine, a peta – ne prije 2041. godine.

Sve što trebate znati o ponovnom pojavljivanju Supernove Requiem

Što je gravitacijska leća?

Gravitacijska leća učinak je gravitacije masivnih objekata na putanju fotona. Ako postavite galaksiju ili skup galaksija između promatrača i cilja, primijetit ćete iskrivljenu i svjetliju jednu ili više slika promatranog objekta.

Promjenjivi izvori zračenja

Štoviše, ako je izvor zračenja promjenjiv, poput supernove ili kvazara, tada se takva opažanja mogu koristiti za nametanje ograničenja na brzinu širenja Svemira i kozmološke modele.

Supernove s gravitacijskom lećom

Međutim, supernove s gravitacijskom lećom rijetko se bilježe, a znanstvenici još nemaju veliku bazu podataka.

Supernova Requiem

Grupa astronoma na čelu sa Steveom Rodneom sa Sveučilišta Južne Karoline objavila je otkriće nove supernove AT 2016jka (“SN Requiem”), koja je pronađena u sklopu programa REQUIEM (Resolved Quiescent Magnified Galaxies), provedenog pomoću svemirskog teleskopa Hubble, koji prati vrlo udaljene masivne galaksije s niskom specifičnom brzinom formiranja zvijezda.

Najsjajnija ciljna galaksija

Najsvjetlija galaksija na koju je projekt ciljao bila je MRG-M0138 pri crvenom pomaku z = 1,95, koja se nalazi iza jata galaksija MACS J0138,0-2155 (za koje je z = 0,338), zbog čega promatrač na tlu vidi četiri zakrivljene slike galaksija.

Analiza podataka promatranja

Analizirajući podatke promatranja od 13. do 14. srpnja 2019., znanstvenici su otkrili tri točkasta izvora koja su prisutna na Hubbleovim arhivskim slikama od srpnja 2016. godine.

Izvori

Svaki izvor točke nalazi se unutar pet lučnih sekundi od jedne od četiri slike MRG-M0138, od kojih nijedna nije prisutna u novijim podacima promatranja za 2019. godinu. Tako su znanstvenici došli do zaključka da su promatrali eksploziju supernove.

Koja je to vrsta?

Istraživači vjeruju da je Supernova Requiem s velikom vjerojatnošću supernova tipa Ia – termonuklearna eksplozija bijelog patuljka kada premaši granicu mase Chandrasekhar (1,4 puta veću masu Sunca) zbog prirastanja materije ili sudara dva bijela patuljka.

Značaj za znanost

Ova vrsta supernove iznimno je važna za astronome, jer je to standard pomoću koje možete odrediti udaljenost do izvora eksplozije.

Zaključci

Nakon provedenih simulacija, znanstvenici su došli do zaključka da će se četvrta pojava Supernove Requiem pojaviti blizu jezgre klastera 2037. ± 2, a zatim će se ponovno pojaviti najranije 2041. godine i bit će toliko prigušena da je neće biti lako promatrati.

• Byrd, D.(2021, September 15). Rerun of a SUPERNOVA BLAST EXPECTED 2037. EarthSky.
  • Jenner, L. (2021, September 10). Rerun of Supernova BLAST expected to appear in 2037. NASA.
  • Pultarova, T.(2021, September 14). Distant ‘requiem’ supernova will be visible again in 2037, Astronomers predict. Space.com.
  • Rodney, S. A., Brammer, G. B., Pierel, J. D. R., Richard, J., Toft, S., O’Connor, K. F., Akhshik, M., & Whitaker, K. E. (2021, September 13). A gravitationally LENSED supernova with an OBSERVABLE Two-decade time delay. Nature News.