Astronomija

Dijele li dva egzoplaneta istu orbitu?

Dijele li ovi egzoplaneti istu orbitu?

Inovativno promatranje orbite dalekog nebeskog tijela provedeno pomoću Atacama Large Millimeter/submillimeter Arraya (ALMA) moglo bi otkriti kozmičkog blizanca egzoplanete. Ova intrigantna objava dolazi iz detektiranog oblaka ostataka koji bi mogao ukazivati na rođenje ili ostatke drugog planeta koji dijeli orbitu prvog. Ako se potvrdi, ovo otkriće moglo bi postati najuvjerljiviji dokaz o dva egzoplaneta koja dijele istu orbitu.

Pretvaranje teorije u pokret

Prije nekoliko desetljeća, postavljena je ideja da bi dva planeta slične veličine mogla suživjeti na istoj orbiti oko svoje zvijezde. Ovi su planeti bili poznati kao trojanski ili ko-orbitalni planeti. “Sada smo naišli na prve stvarne znakove koji podupiru ovaj koncept,” komentira Olga Balsalobre-Ruza, studentica Centra za astrobiologiju u Madridu, Španjolska, koja je vodila objavu rada u časopisu Astronomija i Astrofizika.

Razotkrivanje misterija trojanaca

Naš vlastiti solarni sustav skriva trojance, nebeska tijela koja dijele planetovu orbitu. Više od 12.000 stjenovitih tijela koja kruže oko sunca zajedno s Jupiterom klasični su primjeri ovog fenomena. Znanstvenici su nagađali da bi se trojanci, posebno trojanski planeti, mogli pronaći oko zvijezda koje nisu naše sunce. Međutim, takvi su dokazi ostali teško pronalaženje.

Do sada su egzotrojanci, ili trojanski planeti smješteni izvan našeg solarnog sustava, ostali u području teoretskih mogućnosti. “Iako su teoretski vjerojatni, njihovo stvarno otkrivanje nam je izmaknulo,” kaže Jorge Lillo-Box, stariji istraživač u Centru za astrobiologiju, i koautor studije.

Fokus na sustav PDS 70

Koristeći ALMA, gdje je ESO partner, skupina međunarodnih znanstvenika usmjerila je pogled prema sustavu PDS 70. Ova mlada zvijezda, za koju je već poznato da skriva dva divovska planeta slična Jupiteru, PDS 70b i PDS 70c, predstavila je najsnažnije tragove do sada o postojanju potencijalnih trojanskih planeta. Oblak ostataka smješten unutar orbite PDS 70b, očekivanog mjesta za Trojance, identificiran je tijekom analize starijih ALMA opservacija.

Dva prostrana područja unutar orbite planeta, poznata kao Lagrangeove zone, mogu zarobiti materijal pod zajedničkim gravitacijskim utjecajem zvijezde i planeta. Unutar ovih zona u orbiti PDS 70b, slab signal iz jedne od njih sugerirao je oblak ostataka, potencijalno dva puta masivniji od našeg mjeseca. Dakle, dijele li ovi egzoplaneti istu orbitu? Daljnja promatranja će reći, ali do sada, dokazi izgledaju dobro.

Revolucioniranje našeg razumijevanja formiranja planeta

Ovaj oblak ostataka mogao bi ukazivati na trojanski svijet koji već postoji u ovom sustavu ili svijet koji se oblikuje. “Naš rad otkriva po prvi put da ti svjetovi mogu biti više od plodova naše mašte,” primjećuje Balsalobre-Ruza.

Prema Nuriji Huélamo, starijoj istraživačici na Centru za astrobiologiju, ovo otkriće pokreće niz pitanja vezanih za formiranje, evoluciju i prevalenciju trojanaca u različitim planetarnim sustavima.

Da bi definitivno potvrdili svoja otkrića, tim čeka daljnja promatranja s ALMA-om nakon 2026. godine. To bi im omogućilo da utvrde da li se PDS 70b i njegov potencijalni blizanac, oblak ostataka, značajno kreću unutar njihove zajedničke orbite.