Deveti planet? Britanski astronom tvrdi da je otkrio novi planet Sunčeva sustava

Britanski astronom Michael Rowan-Robinson tvrdi da je otkrio ‘Planet 9’ – deveti planet Sunčeva sustava čije je hipotetsko postojanje predloženo 2016. godine.

Teza o Planetu 9

Britanski astronom Michael Rowan-Robinson tvrdi da je otkrio navodni Planet 9. Postojanje ovog planeta prvi je puta pretpostavljeno kao hipoteza 2016. godine, a tema se od tada ponovno pojavila. Njegovi podatci – do kojih je došao pomoću Market Research Telecast-a – tvrde da je novi svijet tri do pet puta veći od Zemlje i kruži oko Sunca na udaljenosti od oko 225 puta većoj od našeg planeta.

Potvrda hipoteze?

Rowan-Robinson je otkrio novi svijet u povijesnim promatranjima dobivenim pomoću svemirskog teleskopa. Naime, astronom je ponovno pregledava IRAS podatke kako bi pronašao nešto što ukazuje na Planet 9 nakon gotovo 40 godina potrage.

Infracrveni astronomski satelit (IRAS) je zvjezdarnica koja ispituje infracrveni dio spektra, dopuštajući mu da percipira bilo kakvu emisiju topline, čak i u najudaljenijim i najtamnijim objektima. IRAS je tijekom 10 mjeseci uočio oko 250.000 infracrvenih izvora na nebu, rekao je Olhar Digital. Rowan-Robinson je proveo svoju pretragu koristeći ovu bazu podataka.

Tri detekcije IRAS-a u lipnju, srpnju i rujnu 1983. zapele su ovom astronomu za oko jer su izgledale kao Planet 9 koji je tražio među stotinama izvora koje je analizirao. Ako su njegove procjene točne, ovaj objekt je sada u smjeru zviježđa Kefej, ima između 3 i 5 zemaljskih masa i kruži oko Sunca na udaljenosti od 225 astronomskih jedinica, ili 225 puta udaljenosti između Zemlje i Sunca.

Potrebna daljnja potvrda

Unatoč Robinsonovoj stručnosti i iskustvu, predmet koji je otkrio na fotografijama IRAS-a treba dodatno provjeriti. Naime, memoguće je čak ni reći da postoji. Čak i da se postojanje potvrdi, vrlo vjerojatno to neće biti Planet 9 koji su predložili Batygin i Brown 2016. godine.

Možda će zvučati smjelo implicirati da je ovo mogući kandidat za Planet 9. S druge strane, Rowan-Robinson savjetuje da se testira može li objekt s takvim svojstvima uzrokovati gravitacijske smetnje koje se mogu vidjeti u trans-neptunskim objektima.

Tko je Rowan-Robinson?

Michael Rowan-Robinson engleski je astronom i bivši predsjednik Kraljevskog astronomskog društva. Profesor je emeritus astrofizike na Imperial College-u u Londonu.

Trenutno ima 79 godina i najpoznatiji je po tome što je savjetovao Briana Maya, gitarista grupe Queen, u njegovoj doktorskoj disertaciji iz astrofizike. Njegov doprinos astronomiji, međutim, nadilazi ovaj fun-fact. Ranije je bio vođa grupe za astrofiziku do svibnja 2007., a Gresham profesor astronomije od 1981. do 1982. godine.

Institut za fiziku dodijelio je Rowan-Robinsonu Hoyleovu medalju 2008. za njegov rad u infracrvenoj i submilimetarskoj astronomiji i promatračkoj kozmologiji. Asteroid 4599 Rowan nazvan je „Rowan“ upravo u čast Michaela Rowan-Robinsona, kojeg je 1985. pronašao Henri Debehogne u Europskom južnom opservatoriju. Unatoč svom doprinosu ekstragalaktičkoj astronomiji, Rowan-Robinson je koristio podatke iz IRAS-a kako bi utvrdio ograničenje broja neotkrivenih planeta sličnih Jupiteru izvan Neptunove orbite.

TESS otkrio planet koji kruži oko dva sunca čime se potvrdila nova tehnika detektiranja planeta

Aubrey Clarke (14. studenoga 2021.), Planet 9: British Astronomer Claims He Saw Another Globe In The Solar System; Is It Real?, sciencetimes.com (pristup 15. studenoga 2021.)

Ja sam Filip Šimunjak, student sam završne godine studija ranonovovjekovnog povijesti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. U slobodno vrijeme volim čitati i pisati. Svemir, astronomija i astrofizika fasciniraju me od mladosti.