• Znanost
  • Curiosity rover otkriva nove uvide o tome kako je Mars postao nepogodan za život
Znanost

HiRISE kamera Mars Reconnaissance Orbitera snimila je poligonalne oblike pukotina u tlu koji su uzrokovani djelovanjem vodenog leda. Izvor: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona.

NASA-in rover Curiosity, koji trenutno istražuje krater Gale na Marsu, pružio je nove detalje o tome kako se drevna klima Marsa promijenila iz potencijalno pogodne za život—s dokazima o prisutnosti tekuće vode na površini—u nepogodnu okolinu kakvu danas poznajemo.

Najnovija otkrića rovera Curiosity donose dublje razumijevanje o tome kako je Mars prešao iz svijeta koji je možda podržavao tekuću vodu, pa čak i život, do nepogodne, skoro pa smrznute površine. Korištenjem naprednih instrumenata, rover je pomogao istraživačima izmjeriti izotopni sastav minerala bogatih ugljikom, otkrivajući nove tragove o klimatskoj prošlosti Marsa.

Otkriće tajni drevne marsovske klime

Danas je Mars nepogodan za život kakav poznajemo, s ekstremno niskim temperaturama i površinom bez tekuće vode. Međutim, istraživanja kratera Gale, koja provodi Curiosity, pomažu znanstvenicima složiti sliku o tome kako je Mars izgledao prije milijarde godina. Pomoću instrumenata, rover je otkrio karbonate—minerale koji nastaju u prisutnosti vode. Analizom tih karbonata, istraživači dobivaju dragocjene uvide u prošlu klimu planeta.

Ilustracija koja prikazuje kako bi Mars izgledao da je prekriven vodom. Izvor: ESO/M. Kornmesser/N. Risinger.

David Burtt, znanstvenik iz NASA-inog Goddard Space Flight Centra, objašnjava kako izotopne vrijednosti ovih karbonata ukazuju na ekstremne događaje isparavanja. “Ovi karbonati vjerojatno su se formirali u okruženju koje je moglo podržati samo prolaznu tekuću vodu,” rekao je Burtt. To sugerira da, iako je Mars možda kratko vrijeme imao tekuću vodu, njegova klima vjerojatno nije bila dovoljno stabilna da podržava dugoročne uvjete za život.

Uloga izotopa u tragovima klime

Izotopi, varijacije elemenata s različitim masama, ključni su dokazi za razumijevanje marsovske klime. Tim je otkrio da su tijekom isparavanja lakši izotopi ugljika i kisika vjerojatno pobjegli u atmosferu, ostavljajući iza sebe teže izotope. Ti teži izotopi na kraju su postali dio marsovskih karbonata, što omogućava znanstvenicima rekonstrukciju okolišnih uvjeta u trenutku njihovog nastanka.

Karbonati su poznati po svojoj sposobnosti da djeluju kao zapisi klime, čuvajući informacije o uvjetima u kojima su nastali. Proučavanjem tih minerala, istraživači mogu doznati detalje o temperaturi, kiselosti i sastavu drevnih marsovskih voda, kao i o sastavu atmosfere koja je u to vrijeme obavijala planet.

NASA-in rover pronašao je na Marsu kamen koji izgleda kao sombrero

Dva moguća klimatska scenarija

Studija predlaže dva različita klimatska režima koja bi mogla objasniti nastanak karbonata u krateru Gale. Jedan scenarij uključuje ciklus vlažnih i suhih uvjeta, dok drugi sugerira da su se karbonati formirali u izrazito slanoj vodi pod hladnim, kriogenim uvjetima.

Suautorica studije, Jennifer Stern iz NASA-inog Goddard Space Flight Centra, naglašava važnost ovih nalaza. “Ciklus vlažno-suhih uvjeta sugerira razdoblja pogodna za život, dok kriogeni scenarij ukazuje na okruženje gdje je većina vode bila zarobljena u ledu, čime je okolina postala daleko manje pogodna za život,” rekla je Stern.

Ovo je otkriće prvi put da izotopni dokazi iz uzoraka stijena podupiru ove klimatske modele, pružajući jasniju sliku drevnog marsovskog okoliša.

Ekstremni uvjeti na Marsu

Izotopne vrijednosti zabilježene u marsovskim karbonatima znatno su teže od onih pronađenih u sličnim mineralima na Zemlji. Tim sugerira da je ekstremno isparavanje igralo ključnu ulogu u stvaranju ovih neobičnih vrijednosti. Promjene u izotopnom sastavu na Marsu bile su dva do tri puta izraženije nego što se obično viđa na Zemlji.

“Ovi ekstremni uvjeti pokazuju koliko je klima Marsa morala biti drugačija od one na Zemlji,” primijetio je Burtt. “Teže izotopne vrijednosti pokazuju da je Mars prošao kroz isparavanja daleko veća nego bilo što viđeno na Zemlji.”

Instrumenti iza otkrića

Rover Curiosity postiže ove znanstvene proboje zahvaljujući svojim naprednim instrumentima, posebno SAM-u (Sample Analysis at Mars) i TLS-u (Tunable Laser Spectrometer). SAM zagrijava uzorke stijena na ekstremne temperature—do 900°C—što istraživačima omogućuje proučavanje plinova oslobođenih tijekom procesa zagrijavanja. TLS zatim analizira te plinove, pomažući znanstvenicima da donesu zaključke o drevnoj atmosferi Marsa i uvjetima na površini.

Ovi instrumenti pružaju neprocjenjive podatke, omogućujući znanstvenicima da rekonstruiraju klimatsku povijest Marsa i dobiju jasniju sliku o tome kako je planet izgubio svoju pogodnost za život. Iako je Mars bio surovo okruženje za život, otkrića Curiositya sugeriraju da je njegova klima nekoć nudila više nade, čak i ako samo na kratko.

Oblak na Marsu. NASA/JPL-Caltech/MSSS/SSI.

Što budućnost nosi za istraživanje Marsa

Kako Curiosity nastavlja svoju misiju, zasigurno će otkriti još više o klimatskoj prošlosti Marsa i kako je Crveni planet postao svijet kakav danas vidimo. Svako novo otkriće dodaje još jedan dio slagalice o povijesti Marsa, približavajući nas razumijevanju je li život ikada postojao na našem planetarnom susjedu.

U narednim godinama, više misija slijedit će primjer rovera Curiosity, koristeći napredne tehnologije kako bi dodatno istražile prošlost Marsa, potencijalno otkrivajući znakove života skrivenog ispod njegove površine.