• Svemir
  • Blizu smo identificiranja prvih ‘hijerarhijskih’ crnih rupa

Blizu smo identificiranja prvih ‘hijerarhijskih’ crnih rupa

Izvor: CC0 Public Domain

Znanstvenici tvrde da su sve bliže otkriću prvih takozvanih hijerarhijskih crni rupa.

Hijerarhijske crne rupe

Crne rupe, otkrivene putem signala njihovih gravitacijskih valova koji nastaju u sudaru s drugim crnim rupama, mogle bi biti proizvod mnogo ranijih sudara roditeljskih crnih rupa.

O takvom se fenomenu do sada samo nagađalo, ali znanstvenici sa Sveučilišta u Birminghamu, Velika Britanija i Sveučilišta Northwestern, u SAD-u, vjeruju kako se približavamo otkrivanja prvih takozvanih “hijerarhijskih” crnih rupa.

U preglednom radu, objavljenom u časopisu Nature Astronomy, dr. Davide Gerosa sa Sveučilišta u Birminghamu i dr. Maya Fishbach sa Sveučilišta Northwestern, sugeriraju da će nedavna teorijska otkrića, zajedno s astrofizičkim modeliranjem i snimljenim podacima gravitacijskih valova, omogućiti znanstvenicima preciznu interpretaciju signala iz tih događaja.

Izvor: Phys.org

GW190521

Otkako su detektori LIGO i Virgo otkrili prvi gravitacijski val u rujnu 2015., znanstvenici izrađuju sve nijansiranijuu i sofisticiraniju interpretaciju tih signala.

Sada se pojačano radi na dokazivanju postojanja takozvanih “hijerarhijskih spajanja”. Smatra se da je otkriće GW190521 u 2019. godini (najvećeg spajanja crnih rupa koje je dosad otkriveno), najperspektivniji kandidat do sada.

Sudari roditeljskih crnih rupa

“Vjerujemo da je većina dosad otkrivenih gravitacijskih valova rezultat sudara crnih rupa prve generacije”, kaže dr. Gerosa. “Ali mislimo da postoji dobra šansa da će i drugi sadržavati ostatke prethodnih spajanja. Ovi događaji imat će prepoznatljive gravitacijske valove koji sugeriraju veće mase i neobičan spin uzrokovan sudarom roditelja.”

Razumijevanje karakteristika okruženja u kojem se takvi fenomeni mogu proizvesti također će pomoći u sužavanju područja potrage. Potrebno je pronaći okruženje s velikim brojem crnih rupa, i to dovoljno gusto da zadrži crne rupe nakon što su se spojile, tako da se mogu nastaviti nanovo spajati.

Izvor: nasa.gov

LIGO i Virgo

To bi mogli biti, na primjer, nakupine nuklearnih zvijezda ili akrecijski diskovi koji sadrže tokove plinova, plazme i drugih čestica te koji okružuju kompaktna područja u središtu galaksija.

“Suradnja LIGO-a i Virgo-a dosad je otkrila više od 50 gravitacijskih valova”, kaže dr. Fishbach. “To će se proširiti na tisuće tijekom sljedećih nekoliko godina, pružajući nam više prilika za otkrivanje i potvrđivanje neobičnih objekata poput hijerarhijskih crnih rupa u svemiru.”

Davide Gerosa et al, Hierarchical mergers of stellar-mass black holes and their gravitational-wave signatures, Nature Astronomy (2021). DOI: 10.1038/s41550-021-01398-w

Anonymus (28.7.2021.), On the hunt for ‘hierarchical’ black holes, University of Birmingham, Phys.org (preuzeto 28.7.2021.)