• Svemir
  • Bivši astronaut William Anders koji je snimio ikoničnu fotografiju Earthrise poginuo u zrakoplovnoj nesreći u Washingtonu

Earthrise, snimljen iz Apolla 8 od strane astronauta Williama Andersa 24. prosinca 1968. Izvor: NASA

William Anders, bivši astronaut misije Apollo 8, koji je 1968. snimio ikoničnu fotografiju “Earthrise”, poginuo je u petak u avionskoj nesreći kod otoka San Juan u državi Washington. Anders je imao 90 godina. Njegov sin, Greg Anders, potvrdio je vijest za Associated Press. “Obitelj je shrvana,” izjavio je umirovljeni potpukovnik zračnih snaga Greg Anders. “Bio je izvrstan pilot i neizmjerno će nam nedostajati.” Umirovljeni general bojnik William Anders poznat je po svojoj fotografiji “Earthrise” koja je prikazala Zemlju kao plavu kuglu iz svemira, a koja je imala ogroman utjecaj na ekološku svijest širom svijeta. Anders je smatrao ovu fotografiju svojim najvažnijim doprinosom svemirskom programu, uz ključnu ulogu u osiguravanju funkcionalnosti zapovjednog i servisnog modula Apollo 8.

Promjena perspektive čovječanstva

Fotografija “Earthrise”, prva fotografija u boji Zemlje iz svemira, smatra se jednom od najvažnijih fotografija moderne povijesti. Prikazala je krhkost i izoliranost našeg planeta, potaknuvši globalni ekološki pokret. Administrator NASA-e i bivši senator Bill Nelson izjavio je da je Anders utjelovio svrhu istraživanja. “Putovao je do praga Mjeseca i pomogao nam vidjeti nešto drugo: nas same,” napisao je Nelson na društvenoj mreži X. Misija Apollo 8 u prosincu 1968. bila je prvi ljudski svemirski let koji je napustio nisku orbitu Zemlje i putovao do Mjeseca i natrag. Bilo je to najodvažnije i možda najopasnije putovanje NASA-e, koje je postavilo temelje za slijetanje na Mjesec sedam mjeseci kasnije. Senator Arizone Mark Kelly, također umirovljeni NASA-in astronaut, napisao je na platformi X: “Bill Anders je zauvijek promijenio našu perspektivu o našem planetu i nama samima svojom slavnom fotografijom ‘Earthrise’. Inspirirao je mene i generacije astronauta i istraživača. Moje misli su s njegovom obitelji i prijateljima.”

Detalji nesreće

Oko 11:40 sati stiglo je izvješće da se stariji model aviona srušio u vodu i potonuo blizu sjevernog kraja Jones Islanda, rekao je šerif okruga San Juan, Eric Peter. Prema Federalnoj upravi za zrakoplovstvo (FAA), u avionu Beech A45 bio je samo pilot. Nacionalni odbor za sigurnost transporta (NTSB) i FAA istražuju nesreću.

William Anders je u intervjuu za NASA-u 1997. godine rekao da misija Apollo 8 nije bila bez rizika, ali da su postojali važni nacionalni, patriotski i istraživački razlozi za njezino provođenje. Prisjetio se trenutka kada je vidio Zemlju kao krhki, šareni globus koji izgleda poput božićnog ukrasa iznad sumornog, sivog mjesečevog krajolika.

Anders je rođen 17. listopada 1933. u Hong Kongu. Godine 1983. uvršten je u Međunarodnu svemirsku Kuću slavnih. Zajedno sa suprugom Valerie osnovao je Muzej naslijeđa leta u državi Washington 1996. godine. Muzej se danas nalazi na regionalnom aerodromu u Burlingtonu i sadrži 15 zrakoplova, nekoliko starinskih vojnih vozila, knjižnicu i mnoge artefakte koje su donirali veterani. Par se 1993. preselio na otok Orcas u arhipelagu San Juan, a imali su šestero djece i 13 unučadi. Ova tragična nesreća oduzela je život jednoj od ključnih figura u povijesti svemirskih istraživanja, ostavljajući za sobom bogato naslijeđe i neizbrisiv trag u povijesti.