Astronomija

Astronomi su pronašli nešto vrlo čudno u skupu galaksija Hydra

GMRT radio fotografija središnje regije skupa galaksija Hydra. Zasluge: Kohei Kurahara.

U nedavnoj seriji visokoosjetljivih radio opservacija, astronomi su naišli na neobičan fenomen unutar skupa galaksija Hydra: oblak magnetizirane plazme čija se neobična lokacija i oblik ne mogu objasniti postojećim znanstvenim modelima. Ovaj misteriozni fenomen, simbolično nazvan “Flying Fox (Leteća Lisica)” zbog svog karakterističnog silueta, predstavlja zagonetku koja će izazivati znatiželju znanstvene zajednice sve dok dodatne analize i opservacije ne otkriju više detalja. Pod vodstvom Koheija Kurahare, istraživačkog tima Nacionalne astronomske opservatorije Japana, provedena je temeljita analiza podataka prikupljenih pomoću Giant Metrewave Radio Teleskopa (GMRT), koji je usmjeren na istraživanje skupa galaksija Hydra. Hydra se nalazi u zviježđu Vodena zmija, na udaljenosti od preko 100 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje.

Zahvaljujući naprednim tehnikama obrade podataka iz arhive GMRT-a, tim je uspio identificirati dosad neviđeni oblak magnetizirane plazme. Unatoč detaljnoj analizi dostupnih radio, optičkih, infracrvenih i X-zračnih slika, znanstvenici nisu uspjeli locirati matičnu galaksiju u srcu fenomena “Leteća Lisica”. Njegov neobičan, izduženi oblik dodatno komplicira pokušaje klasifikacije unutar poznatih astronomskih kategorija, ostavljajući astronome u stanju perpleksnosti bez jasnog odgovora na pitanje njegova podrijetla. Sa završetkom izgradnje nove generacije opservatorija, poput Square Kilometer Array, znanstvena zajednica s nestrpljenjem očekuje priliku za dublje proučavanje “Leteće Lisice”. Očekuje se da će ove napredne tehnološke platforme omogućiti nove uvide u prirodu i povijest ovog enigmatičnog objekta, pružajući odgovore na brojna neriješena pitanja koja trenutno intrigiraju astronome diljem svijeta. Znanstveni rad je objavljen u časopisu Publications of the Astronomical Society of Japan.