Povežite se s nama

Pretražite Kozmos

Astronomija

Astronomi su primijetili aktivnost na divovskom megakometu iza Saturna

Umjetnička ilustracija kometa Bernardinelli-Bernstein. Izvor: Wikimedia Commons.

Astronomi sa sjedištem na Novom Zelandu imali su prednost u promatranju gigantskog kometa zbog svoje vremenske zone.

Uočavanje prvih znakova aktivnosti na kometu koji je postavio rekord u veličini, svelo se na prednost u vremenskoj zoni.

Moguće je da se radi o najvećem kometu ikad promatranom

Astronomi na Novom Zelandu prvi su primijetili zonu plina i prašine koja se širila oko mega kometa C / 2014 UN271, poznatog i kao Bernardinelli-Bernstein.

Po veličini je vjerojatno oko 1000 puta glomazniji od tipičnog kometa. To bi mogao biti najveći komet ikad pronađen u cijeloj zabilježenoj povijesti.

Nastavak teksta je ispod oglasa.
Komet C / 2014 UN271 (Bernardinelli-Bernstein), na kompozitnoj slici sintetičke boje napravljenoj 1-metarskim teleskopom Las Obomservatorija u Sutherlandu, u Južnoj Africi, 22. lipnja 2021. Izvor: LOOK / LCO

Komet C / 2014 UN271 (Bernardinelli-Bernstein), na kompozitnoj slici u sintetičkim bojama, snimljenoj 1-metarskim teleskopom Las Cumbres Opservatorija u Sutherlandu, u Južnoj Africi, 22. lipnja 2021. Izvor: LOOK / LCO

Članovi tima koji prati slike snimljene u zvjezdarnici Las Cumbres (LCO), rašireni su po cijelom svijetu, a slike s jednog od LCO-ovih 1-metarskih teleskopa smještenih u Južnoafričkom astronomskom opservatoriju postale su dostupne u ponoć 23. lipnja (prema južnoafričkoj vremenskoj zoni). U to vrijeme je baš slučajno popodne na Novom Zelandu.

Dok su ostali spavali, na Novom Zelandu je bio dan

“Ostali su spavali”, prisjetila se članica LCO tima Michele Bannister s novozelandskog sveučilišta Canterbury u izjavi objavljenoj u srijedu (14. srpnja).

Međutim, na prvi je pogled mislila da su slike mutne, zahvaljujući uvijek prisutnom problemu satelita koji prolaze kroz vidno polje teleskopa.

Komet Bernardinelli-Bernstein. Izvor: Wikimedia Commons.

“Na prvoj je slici komet bio zaklonjen satelitima i srce mi se slomilo”, nastavila je. “Ali druge slike su bile dovoljno jasne, i Bože: eno ga, u svakom slučaju lijepa mala točkica, malo manje oštra od susjednih zvijezda.”

Bernardinelli-Bernstein ima jezgru promjera 100 kilometara

Ono što je uhvatilo Bannisterninu pozornost bila je pjenasta mrlja koja se pojavila na nevjerojatnoj udaljenosti od Sunca. Kad je snimljena slika, komet Bernardinelli-Bernstein bio je udaljen oko 19 astronomskih jedinica (AU) od Sunca (jedna AU je prosječna udaljenost od Zemlje do Sunca – oko 150 milijuna kilometara). To je otprilike dvostruka orbitalna udaljenost Saturna od Sunca. Sunčeva energija na toj je udaljenosti samo djelić one koje uživamo ovdje na Zemlji.

Ipak, komet ima na raspolaganju puno mase za zagrijavanje. Procjenjuje se da je Bernardinelli-Bernsteinova ogromna jezgra promjera većeg od 100 km što je tri puta veće od druge poznate najveće jezgre kometa Hale-Bopp – poznatog okom vidljivog kometa koji je prošao pored Zemlje 1998. godine.s Međutim, na žalost uzbuđenih astronoma, Bernardinelli-Bernstein se neće približiti našem planetu kako bismo ga mogli promatrati.

Zvjezdarnica Las Cumbres budno prati komete

Bernardinelli-Bernsteinov najbliži prolazak pored Sunca bit će u siječnju 2031. godine tako da astronomi imaju cijelo desetljeće za pripremiti se. Ako je povijest bilo kakav vodič, teleskopi širom Zemlje i u svemiru, zajedno s bilo kojom letjelicom koja se slučajno nalazi u blizini, provirit će u komet kako bi saznali što više o njegovom sastavu i povijesti.

Nastavak teksta je ispod oglasa.
Orbitalni dijagram koji prikazuje put kometa C / 2014 UN271 (Bernardinelli-Bernstein) kroz Sunčev sustav. Put kometa prikazan je sivom bojom kada je ispod ravnine planeta te podebljano bijelom kad je iznad ravnine. Izvor: nasa.gov

LCO-ov projekt LOOK, koji već prati nekoliko kometa, nastavit će promatrati Bernardinelli-Bernsteina; predviđeni raspored gledanja možete vidjeti ovdje. Mreža teleskopa omogućuje “brzu reakciju” u roku od 15 minuta ako dođe do bilo kakvih promjena u putanji, navodi se u priopćenju. LCO teleskopi neće biti jedini koji motre gigantski komet.

Ako dođe do promjene na kometu, LCO može izdati upozorenje

“Sada postoji velik broj projekata, poput Zwicky Transient Facility-a i nadolazeće zvjezdarnice Vera C. Rubin, koji će svake noći nadzirati velike dijelove neba”, rekao je u izjavi Tim Lister, član LOOK-a i znanstvenik s LCO-a.

“Tijekom ovih promatranja mogu se izdati upozorenja ako jedan od kometa iznenada promijeni svjetlinu“, dodao je. “Tada možemo pokrenuti robotske teleskope LCO-a kako bismo dobili detaljnije podatke i promtrali promjene na kometu dok se druga istraživanja nastavljaju svojim tijekom.”

10 najsjajnijih kometa za koje vjerojatno niste znali

Nastavak teksta je ispod oglasa.

Anonymus (14.7.2021.), LCO Discovers Activity on Largest Comet Ever Found, Las Cumbres Observatory, lco.global (preuzeto 16.7.2021.)

Howell E. (15.7.2021.), Astronomers spot first activity on giant megacomet beyond Saturn, New Zealand-based astronomers had a time-zone advantage while watching the massive comet., Space.com (preuzeto 16.7.2021.)

Pročitaj više