Astronomija

Astronomi su otkrili novu “Super-Zemlju”

Super-Zemlja. Izvor: Depositphotos.com.

Međunarodni tim astronoma objavio je otkriće nove egzoplanete (Super-Zemlje), koju su nazvali TOI-1680 b. Za njeno otkrivanje koristili su NASA-in Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS). Ovaj svijet, koji je otprilike 50% veći od Zemlje, nalazi se u orbiti oko M-patuljaste zvijezde, udaljene oko 120 svjetlosnih godina. Detalji ovog otkrića objavljeni su 11. srpnja na preprint serveru arXiv.

TESS je započeo misiju pretrage oko 200 000 najsjajnijih susjednih zvijezda Sunca, u potrazi za tranzitnim egzoplanetama. Do danas je ovaj ambiciozni projekt identificirao gotovo 6700 potencijalnih egzoplaneta (TESS objekti od interesa ili TOI), od kojih je 363 dosad potvrđeno.

Super-Zemlje su jedinstvena kategorija planeta koja se razlikuje od onih koje nalazimo u našem solarnom sustavu. Ovi su planeti masivniji od Zemlje, ali lakši od ledenih divova poput Neptuna i Urana. Mogu se sastojati od kombinacije plina i stijena ili biti u potpunosti sastavljeni od bilo kojeg elementa. Super-Zemlje imaju veličine od dva puta veće od Zemlje do deset puta veću masu.

TOI-1680 b

Nedavna studija koju je predvodio Mourad Ghachoui sa Sveučilišta u Liègeu, Belgija, potvrdila je još jedan TOI nadziran od strane TESS-a. Ghachoui i njegov tim objavili su da je u svjetlosnoj krivulji neaktivnog M-patuljka, poznatog kao TOI-1680, detektiran signal tranzita. Fotometrija s tla, visokorezolucijska fotografija i spektroskopska promatranja potvrdila su planetarnu prirodu ovog signala.

Novootkrivena super-Zemlja

“Prijavili smo otkriće i početnu karakterizaciju TOI-1680 b, super-Zemlje koja kruži oko slabe srednje M-patuljaste zvijezde (V=15.87)”, istaknuli su istraživači u radu.

Ustanovljeno je da TOI-1680 b ima radijus od 1,46 Zemljinih radijusa i predviđenu masu od oko 3,18 Zemljinih masa. S orbitalnim periodom od 4,8 dana, planet kruži oko svoje zvijezde na udaljenosti od oko 0,03 AU. TOI-1680 b dodijeljena je procijenjena ravnotežna temperatura od 404 K.

Profiliranje matične zvijezde

Matična zvijezda, TOI-1680 (također poznata kao TIC 259168516), slaba je i neaktivna M4.5 spektralna zvijezda. Otprilike je pet puta manja i manje masivna od našeg Sunca. Udaljenost do TOI-1680 izmjerena je na 121 svjetlosnih godina, a procijenjena efektivna temperatura bila je oko 3,211 K.

Potencijalni kandidat za atmosferske studije

Prijenosna spektroskopska metrika (TSM) od 7,82 za TOI-1680 b sugerira da bi egzoplanet mogao biti obećavajući kandidat za studije karakterizacije atmosfere. Istraživači predlažu korištenje NIRSpec/PRISM instrumenta na svemirskom teleskopu James Webb (JWST) za tu svrhu.