• Svemir
  • Astronomi pronašli sferičnu strukturu ispod galaktičke ravnine

Astronomi pronašli sferičnu strukturu ispod galaktičke ravnine

Znanstvenici su pronašli mjehuriće X- zraka velikih razmjera sa svih strana Mliječne staze pomoću snažnog eROSITA X-ray teleskopa.

Na prvoj mapi cijelog neba koju je izradio X-ray teleskop eROSITA (jedan od dva instrumenta na ruskom orbitalnom opservatoriju Spektr-RG) astronomi su otkrili zapanjujući novi detalj: strukturu mjehurića velikih razmjera ispod ravnine Mliječne staze koja zauzima značajan dio južnog neba.

Znanstvenici tvrde da je slična struktura na sjevernom nebu poznata već dulje vrijeme. Mnogo godina se vjerovalo da je nastala kao rezultat eksplozije supernove blizu Sunca prije desetak ili stotina tisuća godina.

Međutim, prema Institutu za svemirska istraživanja Ruske akademije znanosti, otkrivene strukture zajedno čine “pješčani sat“.

Koji su to mjehurići velikih razmjera u Mliječnom putu?

Mjehurići koje teleskop otkriva su strukture vrućeg plina s obje strane galaktičkog diska. Jasno su vidljivi na rendgenskom snimanju neba. Znanstvenici tvrde da su neobične zaobljene strukture nastale, najvjerojatnije, uslijed udarnih valova uzrokovanih snažnim naletom aktivnosti u središtu naše galaksije prije desetak milijuna godina.

“Oni su nastali izbacivanjem materije zbog aktivnosti supermasivne crne rupe u središtu naše Galaksije ili stvaranja zvijezda u plinu središnjeg dijela Galaksije”, kažu znanstvenici.

Mjehurići plina otkriveni su zahvaljujući visokoj osjetljivosti i dobroj spektralnoj i kutnoj razlučivosti eROSITA teleskopa koji skenira cijelo nebo svakih šest mjeseci. Analiza dobivenih podataka pokazala je da je energija potrebna za stvaranje ovih mjehurića jednaka snazi 100 tisuća supernova, a veličine obje strukture usporedive su s dimenzijama cijele galaksije Mliječni put.

Koja je važnost ovog otkrića?

Mjehurići Mliječnog puta koje je opazila eROSITA (u plavim nijansama) i područje tvrđeg zračenja poznato kao Fermi mjehurići u crvenoj boji. Zasluge: Roscosmos

Prema znanstvenicima, otkriće ovih mjehurića pomoći će razumjeti kruženje tvari u Mliječnom putu i oko njega, kao i u drugim galaksijama koje ne možemo promatrati toliko detaljno zbog ogromne udaljenosti.

Kao što primjećuje Jevgenij Churazov, akademik Instituta za svemirska istraživanja Ruske akademije znanosti, veličina mjehurića i temperatura plina omogućuju procjenu samo ukupne oslobođene energije i približne vremenske skale.

Istraživač Astronomskog instituta. Sternberg, Vladimir Surdin, u razgovoru za RBC, primijetio je da prisutnost mjehurića sugerira da prije nekoliko desetaka tisuća godina crna rupa u središtu Galaksije “nije bila baš tako tiha”. Mogla je izbaciti u svemir ogromne struje energije koje su zagrijavale plin u južnom sjevernom dijelu Galaksije do te mjere da se još uvijek ne može ohladiti.

Prema znanstvenom voditelju projekta eROSITA Peteru Predelu, granice mjehurića unutar Mliječne staze najvjerojatnije su tragovi udarnih valova uzrokovanih snažnim oslobađanjem energije iz središta naše Galaksije u njen halo (sekundarni sjaj oko svjetlosnog izvora).