Astronomija

Astronomi otkrili novi binarni sustav s izvanrednim karakteristikama

Međunarodni tim astronoma, predvođen sa Sveučilišta Open u Milton Keynesu, otkrio je novi Be/X-zračni binarni sustav, otvarajući novo poglavlje u istraživanju svemira. Ovaj intrigantni sustav, nazvan 4XMM J182531.5–144036, ističe se svojom kontinuiranom emisijom X-zraka, što predstavlja značajan doprinos našem razumijevanju takvih svemirskih fenomena.

X-zračni binarni sustavi su fascinantni svemirski parovi koji se sastoje od uobičajene zvijezde ili bijelog patuljka koji prenosi materiju na kompaktnu neutronsku zvijezdu ili čak crnu rupu. Ovisno o masi zvijezde koja prenosi materiju, astronomi ih kategoriziraju kao binarne sustave s niskom masom X-zraka (LMXBs) ili s visokom masom X-zraka (HMXBs). Posebno zanimljiva skupina HMXB-a su Be/X-zračni binarni sustavi (Be/XRBs), koji se najčešće sastoje od Be tipa zvijezda i neutronskih zvijezda, uključujući pulsare. Ovi sustavi pokazuju stalnu, iako slabašnu, emisiju X-zraka koja povremeno prelazi u intenzivne izbijanja trajanja nekoliko tjedana.

Sustav poznat kao 4XMM J182531.5–144036 prvi put je identificiran kao zanimljiv izvor X-zraka u travnju 2008. godine pomoću ESA-inog satelita XMM-Newton. Priroda ovog izvora dugo je bila misterij, što je potaknulo detaljniju analizu podataka od strane tima astronoma pod vodstvom Andrewa Masona Jr. sa Sveučilišta Open. Njihova istraživanja otkrila su da se položaj ovog izvora podudara s infracrvenim objektom čija svojstva odgovaraju onima Be zvijezda – posebno, objekt pokazuje višak infracrvenog zračenja i izraženu emisijsku liniju vodika.

Zanimljivo, kod 4XMM J182531.5–144036 zabilježena je redovita pulsacija X-zraka svakih 781 sekundi, što je tipično za BeXRB pulsare. Ova pulsacija, koja je asimetrična, pruža uvid u složenu strukturu magnetskog polja neutronskih zvijezda. Konzistentnost ove pulsacije u različitim opažanjima XMM-Newtonta i Chandre ukazuje na to da je X-zračna emisija ovog sustava stabilna i dugotrajna.

Kada se radi o orbitalnom periodu 4XMM J182531.5–144036, istraživači vjeruju da se kreće između 250 i 500 dana, s orbitom koja pokazuje malu ekscentričnost. “Sve u svemu, 4XMM J182531.5–144036 je novootkriveni postojani Be/X-zračni binarni sustav

s dugim orbitnim periodom,” zaključili su autori studije. Procjenjuju da se ovaj sustav nalazi na udaljenosti od 3.300 do 23.000 svjetlosnih godina od Zemlje. Međutim, zbog njegove slabe svjetlosti, sustav nije uočljiv ESA-inim satelitom Gaia, što znači da ne postoje nezavisne procjene njegove udaljenosti.