Astronauti misije Artemis III nosit će biljke na Mjesec

Mjesec iznad Zemljine atmosfere snimio je astronaut Chen Dong (©CMSA).

U okviru misije Artemis III, astronauti namjeravaju prenijeti biljke na Mjesec kao dio jednog od tri inovativna eksperimenta planirana za realizaciju na lunarnoj površini 2026. godine. Ovaj revolucionarni poduhvat NASA-e uključuje uvođenje prvih znanstvenih instrumenata posebno konstruiranih za instalaciju na lunarno tlo od strane astronauta, s posebnim naglaskom na područje blizu južnog pola Mjeseca. Ključna uloga ovih instrumenata bit će u akumuliranju vrijednih informacija o lunarnom okolišu, internim strukturama Mjeseca i razvijanju strategija koje omogućavaju trajnu ljudsku prisutnost na lunarnoj površini, čime se kreira temelj za buduće istraživačke misije Marsa

Zamjenica administratora NASA-e, Pam Melroy, naglasila je važnost misije Artemis kao značajnog koraka prema novoj eri istraživanja koja će omogućiti spajanje ljudskih istraživača i napredne tehnologije. “Ovi inovativni instrumenti na površini Mjeseca predstavljaju početak transformacijskog putovanja koje će uspostaviti novi model znanstvenog istraživanja baziran na suradnji između ljudi i mašina,” izjavila je Melroy. Odabrani instrumenti ciljaju na ključna znanstvena pitanja koja povezuju istraživanje Mjeseca i Marsa.

Tri znanstvena cilja

Tri osnovna znanstvena cilja Artemis programa uključuju detaljno razumijevanje planetarnih procesa, temeljito istraživanje karakteristika i porijekla lunarnih polarnih volatilnih tvari, te preciznu analizu i smanjenje rizika povezanih s lunarnim istraživanjima. Izabrani instrumenti su jedinstveni po svojim specifičnim zahtjevima za instalaciju, koje mogu izvesti samo astronauti direktno na lunarnoj površini. Svaki od ovih instrumenata trenutno je u fazi razvoja za misiju Artemis III, s tim da će se konačne odluke o njihovom uključivanju donijeti u kasnijem periodu.

Među ključnim instrumentima izdvaja se Lunar Environment Monitoring Station (LEMS), autonomni seizmometarski komplet dizajniran za kontinuirano i dugotrajno praćenje seizmičke aktivnosti na Mjesecu, posebice mjesečevih potresa u južnoj polarnoj regiji. Ovaj instrument ključan je za pružanje vrijednih informacija o strukturi lunarnog tla i plašta, omogućavajući dublje razumijevanje procesa koji su oblikovali i evoluirali Mjesec. Projekt LEMS vodi dr. Mehdi Benna sa Sveučilišta u Marylandu, Baltimore County.

Projekt Effects on Agricultural Flora (LEAF) usmjeren je na istraživanje utjecaja lunarnog okoliša na rast i razvoj biljaka u svemirskim uvjetima, uključujući analizu fotosinteze, rasta biljaka i njihovih odgovora na stres u kontekstu svemirskog zračenja i reducirane gravitacije. Na čelu ovog projekta nalazi se Christine Escobar iz Space Lab Technologies, LLC, u Boulderu, Colorado.

Lunar Dielectric Analyzer (LDA), pod vodstvom dr. Hideakija Miyamota sa Sveučilišta u Tokiju i uz podršku JAXA-e (Japan Aerospace Exploration Agency), fokusirat će se na mjerenje sposobnosti lunarnog regolita da provodi električno polje. Ova značajka je ključna u potrazi za lunarnim volatilima, kao što je led, te će pružiti dragocjen uvid u strukturu ispod površine Mjeseca.

Napredak lunarne znanosti

“Ovi instrumenti označavaju prvu priliku nakon Apollo misija da iskoristimo izvanredne kapacitete astronauta za provođenje pionirskih istraživanja u području lunarne znanosti,” istaknuo je Joel Kearns, zamjenik direktora za istraživačke misije u NASA-inom Direktoratu za znanstvene misije. Oni predstavljaju ključni korak u realizaciji znanstvenih prioriteta utvrđenih izvješćem  Znanstvenog definicijskog tima Artemisa III (Science Definition Team report).

Misija Artemis III, koja označava povratak ljudi na Mjesec nakon više od pedeset godina, usmjerena je na istraživanje južne polarnje regije Mjeseca. Odabrane lokacije slijetanja, smještene među najstarijim dijelovima lunarnog tla, pružit će jedinstvenu priliku za nova otkrića o lunarnoj povijesti, analizom dosad neistraženih materijala s Mjesečeve površine.

Program Artemis predstavlja temelj za niz povijesnih postignuća NASA-e, uključujući misiju slijetanja prve žene i prve osobe tamne kože na lunarnu površinu. Osim toga, program postavlja osnovu za sveobuhvatna istraživanja koja će omogućiti pripremu za buduće misije s ljudskom posadom na Mars, u svrhu ostvarivanja koristi za cijelo čovječanstvo.