• Svemir
  • Amaterasu: Novootkrivena kozmička zraka mijenja sve što znamo o svemiru

Amaterasu: Novootkrivena kozmička zraka mijenja sve što znamo o svemiru

Astronomi su zabilježili rijedak i intrigantan fenomen: otkrivena je kozmička zraka iznimno visoke energije, koju su nazvali Amaterasu, po imenu japanske božice sunca. Ova čestica, kako prenosi Sky News, jedna je od energetski najpotentnijih kozmičkih zraka dosad otkrivenih, s energijom koja premašuje 240 eksa-elektronvolti (EeV). Time se Amaterasu čestica smjestila odmah iza čuvene “Oh-My-God” čestice, detektirane 1991. godine, koja je držala rekord s energijom od 320 EeV.

Misterij koji okružuje Amaterasu česticu pojačava njeno nepoznato porijeklo. Stručnjaci sugeriraju da samo izuzetno snažni kozmički događaji, nadmašujući čak i snagu supernova, mogu proizvesti ovakve fenomene. Što je točno to nešto, astronomi još ne znaju.

Toshihiro Fujii, profesor na Sveučilištu Osaka Metropolitan, izrazio je iznenađenje intenzitetom čestice, ističući kako se radi o energetskoj razini koja nije zabilježena u posljednjih tri desetljeća. Pred znanstvenicima stoji izazov da objasne kako je čestica mogla nastati gotovo iz “praznog prostora”, budući da u blizini njenog izvorišta nisu zabilježeni događaji koji bi mogli biti njezin izvor.

Proizlazi iz Lokalne praznine

John Matthews, profesor na Sveučilištu Utah, ukazao je na zanimljivu putanju čestice koja se čini da proizlazi iz Lokalne praznine, ogromnog i praznog područja u svemiru koji graniči s našom galaksijom, Mliječnom stazom.

Kada ultra-visokoenergetske kozmičke zrake udare u Zemljinu atmosferu, one iniciraju stvaranje niza sekundarnih čestica i elektromagnetskog zračenja, što rezultira fenomenom poznatim kao veliki zračni pljusak. Ove čestice moguće je detektirati specijaliziranim instrumentima, poput onih koje koristi opservatorij Telescope Array u Utahu, gdje je i otkrivena čestica Amaterasu.

Ovo otkriće pruža jedinstvenu priliku za daljnja istraživanja koja bi mogla osvijetliti fenomen ultra-visokoenergetskih kozmičkih zraka te njihovo podrijetlo. Među teorijama koje se razmatraju su i one koje predviđaju veća magnetska odstupanja od očekivanih, kao i mogući neidentificirani izvori energije unutar Lokalne praznine.

John Belz, još jedan profesor s istog sveučilišta, izrazio je svoje divljenje ovom otkriću i naglasio nekonvencionalne ideje koje se razmatraju u znanstvenim krugovima. “Možda se radi o anomalijama u strukturi prostor-vremena ili sudarima kozmičkih struna,” rekao je Belz, dodajući kako trenutno ne postoji standardno objašnjenje ovakvog fenomena.