Astronomija

U potrazi za životom: Skriveni ocean na Europi izvor je ugljikovog dioksida

Slika Europe Webb

Europa kao ključna meta u potrazi za izvanzemaljskim životom

Ako ikada pronađemo život izvan Zemlje, ledni mjesec Jupitera, Europa, izuzetan je kandidat. Novo istraživanje, koje koristi podatke iz svemirskog teleskopa James Webb, sada dodaje uzbudljivu dimenziju toj mogućnosti: ugljikov dioksid na Europi vjerojatno potječe iz ogromnog, skrivenog oceana ispod njene ledene kore.

Znanstvenici već dugo sumnjaju da se ispod ledenog pokrova Europe nalazi slani ocean. Ova skrivena vodena masa čini Europu zanimljivom za one koji traže izvanzemaljski život unutar našeg Sunčevog sustava.

Glavni izazov: kemijski sastav oceana

Pravi izazov, međutim, bio je utvrditi sadrži li taj prikriveni ocean prave kemijske elemente za život. Dok je ugljikov dioksid — temeljni građevni blok života — otkriven na površini Europe, njegovo podrijetlo bilo je nejasno.

Da bi riješili ovu misteriju, dva istraživačka tima predvođena iz SAD-a okrenula su se spektrometru bliske infracrvene svjetlosti teleskopa Webb. Kartirali su razine ugljikovog dioksida na površini Europe i predstavili svoje nalaze u zasebnim radovima u časopisu Science. Istraživanja možete pročitati ovdje i ovdje.

Područje s najvećom koncentracijom CO2

Najveća koncentracija CO2 pronađena je u regiji pod nazivom Tara Regio. Ovo područje široko 1,800 kilometara obiluje kaotičnim terenom s neravnomjernim grebenima i pukotinama. Iako formiranje takvog terena još uvijek nije potpuno razumljivo, smatra se da bi toplija voda koja izlazi iz oceana mogla biti faktor.

Prva studija, koju je predvodila Samantha Trumbo, planetarna znanstvenica na Sveučilištu Cornell, istraživala je alternativne izvore za ugljik, poput meteorita. Govoreći za AFP, Trumbo je potvrdila da je ugljik “najvjerojatnije iz unutarnjeg oceana”. Međutim, istraživanje nije moglo isključiti mogućnost da ugljik potječe iz karbonatnih minerala u unutrašnjosti mjeseca, pretvoreno u CO2 putem ozračivanja.

Sol i CO2: Uvidi u unutarnju kemiju

Stolna sol također je otkrivena u Tara Regio, čineći to područje žućkastijim od okolnih bijelih ravnica. Trumbo je komentirala: “S prisutnošću soli i CO2, dobivamo uvide u to kakva bi unutarnja kemija mogla biti.”

Druga studija potvrdila je ove nalaze, ukazujući da ugljik doista potječe iz unutrašnjosti Europe. Iako su istraživači nadali vidjeti vodene ili plinske stupove koji izbijaju s površine, nisu ih detektirali.

Buduće misije: Jupiterovi mjeseci pod povećalom

Europska svemirska agencija lansirala je Jupiterovu sondu za mjesece, Juice, ovog travnja. NASA-ina misija Europa Clipper planirana je za listopad 2024. Godine. Znanstvenik projekta Juice, Olivier Witasse, izrazio je oduševljenje novim istraživanjem, ističući da će Juice prikupiti “bogatstvo novih informacija” kada prođe pokraj Europe 2032. godine.

Obje misije, Juice i Europa Clipper, ciljaju otkriti posjeduju li ovi mjeseci uvjete potrebne za život. No potvrda postojanja izvanzemaljskih bića nije njihov cilj. Ako tamo postoji život, vjerojatno je mikroskopski, preživljavajući ispod više od 10 kilometara leda.