Astronomija

U novom istraživanju znanstvenici mapirali preko 4,4 milijuna galaksija

Astronomi mapirali 4,4 milijuna novih galaksija. Izvor: Depositphotos.com.

Astronomi sa Sveučilišta Durham u suradnji s timom međunarodnih znanstvenika mapirali su više od četvrtine sjevernog neba koristeći Low Frequency Array (LOFAR), paneuropski radio teleskop.

Mapirano preko 4,4 milijuna objekata

Nova karta otkriva zapanjujuće detaljnu radijsku sliku više od 4,4 milijuna objekata i vrlo dinamičnu sliku našeg svemira.

Velika većina ovih objekata udaljena je milijardama svjetlosnih godina. Radi se o galaksijama koje skrivaju masivne crne rupe ili o brzorastućim novim zvijezdama. Među objektima koji su otkriveni također se nalaze i sudarajuće skupine udaljenih galaksija i blještavih zvijezda unutar Mliječne staze.

Kako bi izradili kartu, znanstvenici su koristili najsuvremenije algoritme za obradu podataka na računalima visokih performansi diljem Europe. Obrađeno je više od 3 500 sati promatranja koja zauzimaju 8 petabajta prostora na disku, što je ekvivalent memorije otprilike 20 000 prijenosnih računala.

Veliki uspjeh projekta

Radi se o dosad najvećem skupu podataka objavljenih korištenjem LOFAR Two-metre Sky Survey. Podaci predstavljaju oko milijun objekata koji nikada prije nisu viđeni ikojim teleskopom, kao i gotovo četiri milijuna novootkrivenih objekata na radio valnim duljinama.

Astronom Timothy Shimwell sa ASTRON-a i Sveučilišta Leiden izjavio je “Sudjelovanje na ovom projektu je prilično uzbudljivo. Svaki put kada kreiramo kartu, naši su ekrani ispunjeni novim otkrićima i objektima koje ljudske oči nikada prije nisu vidjele. Istražujući nepoznate fenomene koji sjaje u energičnom radijskom svemiru, nevjerojatno je iskustvo i naš je tim oduševljen što sada možemo javno objaviti ove karte.”

“Ovi podaci čine tek 27% cjelokupnog istraživanja, a pritom očekujemo da će dovesti do mnogo znanstvenih otkrića u budućnosti, uključujući u ispitivanju kako rastu najveće strukture u svemiru, u tome kako se crne rupe formiraju i razvijaju, u razumijevanju fizike koja stoji iza formiranja zvijezda u udaljenim galaksijama te u detaljnom opisivanju najspektakularnijih faza u životu zvijezda naše galaksije.” tvrdi Shimwell.

Budućnost istraživanja

Znanstvenica sa Sveučilišta Durham, dr. Leah Morabito, dodala je: “Ovim smo projektom otvorili vrata novim otkrićima, a budući rad će pratiti naša otkrića još detaljnije s tehnikama na kojima radimo ovdje u Durhamu kao dio suradnje LOFAR-UK, kako bi naknadno obradili podatke u 20 puta većoj rezoluciji.”

Novi podaci predstavljaju veliki korak naprijed u astrofizici i mogu se koristiti za traženje širokog spektra signala poput onih s obližnjih planeta ili galaksija pa sve do slabih potpisa u dubokom svemiru.

Spektroskopski instrument tamne energije (DESI) radi na najvećoj 3D karti svemira

T. W. Shimwell et al, The LOFAR Two-metre Sky Survey, Astronomy & Astrophysics (2022). DOI: 10.1051/0004-6361/202142484

Howell E. (27. veljače 2022.), New sky map showcases more than 4 million galaxies, stars and other objects, Space.com (pristup 1. ožujka 2022.)

Anonymus (25. veljače 2022.), Scientists reveal 4.4 million galaxies in a new map, Durham University, Phys.org (pristup 1. ožujka 2022.)