Znanost

U meteoritu pronađena dva nepoznata minerala

Dio meteorita El Ali, koji se sada nalazi u zbirci meteorita Sveučilišta Arizona, sadrži dva minerala koja nikad prije nisu viđena na Zemlji (©Sveučilište Arizona).

Dva prethodno nepoznata minerala otkrivena su unutar dijela masivnog meteorita El Ali koji je otkriven u Somaliji 2020. godine.

Nepoznati minerali iz svemira

Dva minerala koja nikada prije nisu viđena na Zemlji otkrivena su unutar masivnog meteorita u Somaliji. Znanstvenici vjeruju da bi mogli sadržavati važne tragove o tome kako nastaju asteroidi.

Dva potpuno nova minerala pronađena su unutar jedne ‘kriške’ od 70 grama uzete iz meteorita El Ali teškog 15 metričkih tona, koji je pronađen 2020. godine. Znanstvenici su minerale nazvali elaliit (po meteoru) te elkinstantonit (po znanstvenici Lindy Elkins-Tanton), rekao je direktor Međuplanetarne inicijative Sveučilišta Arizona i glavni istraživač NASA-ine nadolazeće misije Psyche. Ova misija poslat će sondu da istraži asteroid Psyche bogat mineralima u potrazi za dokazima o tome kako su nastali planeti našeg Sunčevog sustava.

„Kad god pronađete novi mineral, to znači da su stvarni geološki uvjeti, kemija stijene, bili drugačiji od onoga što je pronađeno prije. To je ono što ovo čini uzbudljivim: u ovom konkretnom meteoritu imate dva službeno opisana minerala koji su novi za znanost,“ pojasnio je Chris Herd, profesor na Odjelu za Zemlju i atmosferske znanosti na Sveučilištu Alberta.

Klasifikacija meteorita

Istraživači su klasificirali El Ali kao željezni meteorit IAB kompleksa – tj. tip sastavljen od meteorskog željeza prošaranog sitnim komadićima silikata. Dok su istraživali komad meteorita detalji o novim mineralima privukli su pozornost znanstvenika.

Uspoređujući minerale s njihovim verzijama koje su prethodno sintetizirane u laboratoriju, uspjeli su ih brzo identificirati kao novozabilježene – odnosno prethodno nepoznate u prirodi!

Znanstvenici sada planiraju dalje istraživati ​​meteorite kako bi razumjeli uvjete pod kojima je nastao njihov matični asteroid. „To je moja stručnost – kako izvući geološke procese i geološku povijest asteroida čiji je ovaj kamen nekada bio dio. Nikad nisam mislio da ću biti uključen u opisivanje potpuno novih minerala samo zahvaljujući radu na meteoritu,“ rekao je Herd.

Tim također istražuje potencijalnu primjenu minerala u znanosti. Međutim, budući znanstveni uvidi meteorita El Ali mogli bi biti u opasnosti. Meteorit je sada prebačen u Kinu u potrazi za potencijalnim kupcem, što bi istraživačima nažalost moglo ograničiti pristup svemirskom kamenu radi istraživanja.

Željezni meteoriti i tragovi ranog Sunčevog sustava

Adrianna MacPherson (28. studenoga 2022.), „New minerals discovered in massive meteorite may reveal clues to asteroid formation,“ ualberta.ca (pristup 1. prosinca 2022).

Ben Turner (30. studenoga 2022.), „2 minerals never seen before on Earth found inside 17-ton meteorite,“ space.com (pristup 1. prosinca 2022).