Znanost

Tektonika ploča nije preduvjet za nastanak života

Suprotno prethodnim teorijama, tektonske ploče, često smatrane ključnima za život, nisu se kretale na Zemlji prije 3.9 milijardi godina, tvrdi revolucionarna studija. Znanstvenici su koristili cirkone, sitne mineralne kristale, da bi dešifrirali rane tektonske povijesti Zemlje, otkrivajući složen odnos između korice planeta, jezgre i početka života.

Preispitivanje uloge tektonike ploča u nastanku života

Toplina koju oslobađa tektonika ploča oblikuje kontinente i druge geološke značajke, koje se smatraju esencijalnima za život. “No, ovo novo istraživanje dovodi tu uvjerenje u pitanje,” izjavljuje John Tarduno, znanstvenik na Sveučilištu u Rochesteru.

Proučavajući tektoniku staru 3.9 milijardi godina, Tardunov tim nije pronašao znakove kretanja ploča. Predlažu da je Zemlja koristila “režim stacionarnog pokrova” za oslobađanje topline, naglašavajući da, iako je tektonika ploča ključna za održavanje života, možda nije nužna za njegovo nastajanje.

Nije potrebna tektonika ploča za egzoplanete s mogućnošću života

“Tijekom i stotinama milijuna godina nakon pretpostavljenog početka života nije bilo tektonike ploča,” kaže Tarduno. “To sugerira da egzoplaneti s mogućnošću života ne moraju nužno imati tektoniku ploča.”

Cirkoni mogu pomoći u praćenju razvoja Zemljinog magnetnog polja jer zadržavaju magnetizaciju Zemlje kada se formiraju. Studija je započela ispitivanjem magnetizacije cirkona kako bi se shvatilo Zemljino magnetno polje.

Saznanja iz nepromijenjenih geografskih širina

Tardunov tim je otkrio da od 3.9 do 3.4 milijardi godina prije, jačina magnetnog polja – i stoga geografske širine – nije se mijenjala, sugerirajući nedostatak tektonike ploča.

Studija je potvrdila svoje nalaze promatrajući iste uzorke u cirkonima Zapadne Australije. Zemlja, kao toplinski motor, oslobađa toplinu putem tektonike ploča ili tektonike stacionarnog pokrova, što uzrokuje pukotine na površini.

Razlika između tektonike ploča i stacionarnog pokrova

Za razliku od tektonike ploča, tektonika stacionarnog pokrova ne uključuje aktivno horizontalno kretanje ploča. Umjesto toga, vanjski sloj planeta ostaje nepomičan dok se unutrašnjost hladi, formirajući kontinente kroz velike mlazove rastaljenog materijala koji uzrokuju pukotine na vanjskom sloju.

“Naše istraživanje sugerira da smo imali dovoljno geokemijskog ciklusa kroz procese stacionarnog pokrova za nastanak života,” zaključuje Tarduno. Dodaje da, iako Zemlja doživljava tektoniku ploča, druge planete poput Venere prolaze kroz tektoniku stacionarnog pokrova.

Posljedice planeta bez tektonike ploča

Svojim neprijateljskim okolišem, Venera ilustrira posljedice neefikasnog uklanjanja topline. Studija nagovještava da je Zemlja možda započela s tektonikom ploča ubrzo nakon 3.4 milijardi godina, ali točan datum ostaje predmet rasprave među geolozima. Tarduno naglašava dugoročnu važnost tektonike ploča za održavanje Zemljine sposobnosti da podrži život. Međutim, prvi život na Zemlji, predlaže, “nije nužno zahtijevao tektoniku ploča.”

(Ilustracija Sveučilišta Rochester)