Znanost

Preteča dinosaura i pterosaura

Jeste li znali da su postojali gmazovi prije dinosaura? Znanstvenici su otkrili da je prethodnik dinosaura i pterosaura bio oklopljen.

Znanstvenici su identificirali novu vrstu oklopljenog gmaza koji je cvjetao tijekom ranog nastanka dinosaura. Fosil arhosaura, obložen koštanom pločom duž kralježnice, označava da je oklop bio ponavljajući oblik u evoluciji dinosaura i pterosaura. Ova značajka, prvotno vidljiva u njihovim precima, kasnije je izgubljena, samo da bi se neovisno ponovno pojavila među specijaliziranim dinosaurima poput ankilosaura i stegosaura. Istraživanje je danas objavljeno u Zoological Journal of the Linnean Society.

“Stvorenja nalik dinosaura postojala su globalno, čak i prije nego što su se stvarni dinosauri evoluirali”, rekao je vodeći autor studije Sterling Nesbitt, docent za geoznanosti na Virginia Techu, i istraživački suradnik na Odjelu za paleontologiju Američkog muzeja prirodnog povijesti. “Dinosauri su kasno stigli na trijasno okupljanje gmazova, pojavivši se mnogo kasnije od mnogih gmazova nalik na dinosaure.”

Prethodnik dinosaura

Arhosauri su gmazovi podijeljeni u dvije istaknute grane: ptice, uključujući pterosaure i dinosaure; i krokodilska linija, koja se sastoji od krokodila, aligatora, kaimana i gavijala. Novo identificirana vrsta arhosaura, nazvana Mambachiton fiandohana, predstavlja najranijeg člana grane evolucije arhosaura povezane s pticama.

Fosil, star približno 235 milijuna godina, otkriven je na Madagaskaru 1997. godine od strane istraživačkog tima predvođenog kustosom Muzeja Frick za fosilne sisavce, John Flynn, u suradnji s Sveučilištem u Antananarivou na Madagaskaru.

Važnost fosila južne hemisfere

“Ovo otkriće ističe ključnu ulogu fosilnog zapisa južne hemisfere u razumijevanju trijasnog razdoblja kada su dinosauri nastajali”, istaknuo je Flynn. “Ovo razdoblje je uglavnom nepoznato drugdje u svijetu, što naglašava ogromnu vrijednost našeg 25-godišnjeg istraživačkog i obrazovnog partnerstva između Madagaskara i SAD-a u unaprjeđivanju znanstvenog znanja.”

Mambachiton, četveronožni, dugorepi prethodnik dinosaura i pterosaura, procjenjuje se da je bio dugačak 1,2–1,8 metara, težine 11–20 kilograma. Neočekivano, vrsta je prikazivala opsežan niz koštanih ploča, poznatih kao osteoderme, duž kralježnice. Osteoderme su uobičajene kod krokodila, ali rijetke kod arhosaura vezanih za ptice, osim za specifične dinosaure poput stegosaura, ankilosaurusa i titanosaurskih sauropoda.