Astronomija

Otkriven planetarni sustav s rekordnim brojem planeta

Ilustracija egzoplaneta

Nastavljena analiza podataka koje je prikupio Kepler, umirovljeni svemirski teleskop NASA-e, otkrila je neobičan sustav sastavljen od sedam planeta izloženih ekstremnim temperaturama. Svaki od ovih svjetova prima veću količinu zračenja od svoje matične zvijezde nego što je to slučaj s bilo kojim planetom unutar granica našeg Sunčeva sustava. Osim toga, svaki planet unutar sustava Kepler-385 ima veću masu od Zemlje, ali je ipak manji od Neptuna.

Sustav Kepler-385 predstavlja jedan od svega nekoliko planetarnih sustava za koji je potvrđeno da sadrži više od šest planeta ili potencijalnih planeta. Stavljen je u fokus najnovijeg kataloga Keplerovih kandidata za planete koji uključuje impresivnih gotovo 4.400 potencijalnih planetarnih tijela, s više od 700 sustava koji se mogu pohvaliti prisutnošću višestrukih planeta.

Točnost podataka kao prioritet Keplerovog kataloga

Jack Lissauer, znanstveni istraživač iz NASA-inog Ames istraživačkog centra i vodeći autor studije, naglasio je preciznost kao ključni element: “Stvorili smo do sada najprecizniji popis kandidata za planete koje je identificirao Kepler te smo detaljno opisali njihova svojstva. Misija Kepler ne samo da je doprinijela većinskom otkriću poznatih egzoplaneta, nego će ovaj novi katalog omogućiti astronomima dublje uvide u karakteristike tih udaljenih svjetova.”

Znanstveni rad pod naslovom “Updated Catalog of Kepler Planet Candidates: Focus on Accuracy and Orbital Periods” uskoro će biti objavljen u časopisu “Journal of Planetary Science.”

U srcu sustava Kepler-385 nalazi se zvijezda koja je po veličini i temperaturi neznatno veća od našeg Sunca. Prva dva planeta su, prema veličini, bliska Zemlji te je vjerojatno da su stjenoviti s mogućnošću posjedovanja rijetkih atmosfera. Preostalih pet planeta su znatno veći, s polumjerima približno dvostruko većim od Zemlje, i pretpostavlja se da imaju zaista guste atmosfere.

Kvaliteta i preciznost novog kataloga omogućuju detaljni opis svojstava sustava poput Kepler-385. I dok su prethodni katalozi misije Kepler bili usmjereni na optimizaciju popisa radi procjene koliko su planeti učestali u svemiru, ova studija proširuje perspektivu pružajući precizne informacije o svakom pojedinom sustavu i time otvara vrata novim otkrićima.

Svemirske teleskop Kepler prestao je s osnovnim promatranjima 2013. godine, a zatim je nastavio s proširenim zadacima u okviru misije K2 sve do 2018. godine. No, podaci koje je prikupio i dalje nam pružaju uvide u strukturu naše galaksije, ističući da svemir krije više planeta nego što ima zvijezda. Ova nova studija slika bogatiji i detaljniji portret svakog od tih planetarnih tijela te njihovih matičnih sustava, pružajući nam sveobuhvatniji pogled na šarolikost svjetova izvan granica našeg solarnog sustava.