Astronomija

Otkriven možda najjači pulsar dosad

Svemir je pun fenomena i objekata koje često može biti teško razumijeti. Među njima su pulsari, koji nastaju u vrlo specifičnim uvjetima. Štoviše, nedavno je otkriven možda najjači pulsar kojeg poznajemo. Što nam njegovo otkriće može reći?

Što su pulsari i kako nastaju?

Pulsare je lako pobrkati s “treperavim zvijezdama” koje u regularnim intervalima vidimo pa ne vidimo na noćnom nebu. Međutim, bitna razlika je da pulsari uopće nisu zvijezde kao naše Sunce. Pulsari nastaju od neutronskih zvijezda, koje nastaju nakon raspada zvijezde i nastankom supernove. Jako bitno obilježje ovakvih objekata je da su veoma masivni unatoč svojoj veličini, gibaju se rotacijom kao zvijezde te imaju veoma jaka magnetsko polja.

Izvor: Nasa.gov.
Svaki pulsar je zapravo neutronska zvijezda koja emitira svjetlosne zrake na dva suprotna pola. Izvor: Nasa.gov.

Neutronska zvijezda postaje pulsar kada ona počne emitirati dvije zrake svjetlosti u suprotnim smjerovima, odnosno iz dvaju suprotnih polova. Kako pulsar rotira, tako se i zrake gibaju u skladu s rotacijom. To je upravo i razlog zašto se pulsari na nebu čine kao treperave zvijezde. Najsporiji pulsari rotiraju jednom u sekundi, dok najbrži pulsari mogu rotirati stotinjak puta u sekundi.

Novonastali super Rak i njegova važnost

U nedavnim znanstvenim istraživanjima, otkriven je novi pulsar. Pulsar je otkriven radijskim istraživanjem u sklopu projekta Very Large Array Sky Survey (VLASS), s ciljem promatranja noćnog neba i pronalaženja supernova i gama zračenja.

Uspoređivanjem podataka dobivenih 1998. i 2018. godine, Dillon Dong i njegov mentor Gregg Hallinan uspjeli su pronaći 20 novih objekata. Među njima je i objekt VT 1137-0337, za kojeg smatraju da bi mogao biti najjači pulsar dosad otkriven. VT 1137-0337 nalazi se u patuljaskoj galaksiji koja je udaljena 395 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje. Pulsar pokazuje veliku sličnost s Rakovom maglicom koja se nalazi u zviježđu Bika, samo što je on puno jači.

Zanimljivosti, nejasnoće i zaključak

Zanimljiva činjenica je da ovaj pulsar je relativno mlad. Vjeruje se da je njegova “starost” između 14 i 80 godina, što bi njegovu neutronsku zvijezdu činilo najmlađom koju poznajemo. Međutim, ne može ga se opisati s velikom preciznošću i samo na temelju dosad prikupljenih podataka. Mogao bi biti pulsar oko kojega se formirala maglica, ali postoji vjerojatnost da bi mogao biti magnetar – neutronska zvijezda s iznimno jakim magnetskim poljem.

Iako se njegova priroda ne može sigurno odrediti, činjenica je da se radi o relativno novom objektu. Samim time otvaraju se vrata za mnoga buduća istraživanja koja bi ga mogla opisati detaljnije.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram t.me/kozmoshr

• Space.com (22. travnja 2016.). What are Pulsars?
  • Space.com (23. lipnja 2022.). ‘Emerging super Crab’ might be the most powerful pulsar ever discovered.

Ja sam Marko Matas. Diplomirao sam studij pedagogije i nastavničkog smjera anglistike u Zadru. Bez obzira, vrlo sam znatiželjan te obožavam istraživati i druge znanosti. U slobodno vrijeme najviše proučavam astronomiju, povijest i biologiju te pronalazim manje poznate činjenice o istima.