Ronioci otkrili dio svemirskog šatla Challenger

Eksplozija Challengera. Izvor: Wikimedia Commons.
autor

Skupina ronioca na dnu oceana u blizini Floride otkrila je ostatke toplinskog štita svemirskog šatla Challenger koji je ‘planuo’ u velikoj nesreći 1986. godine.

Neobično otkriće

Skupina ronilaca koja radi na TV dokumentarcu o potrazi za olupinama zrakoplova iz Drugog svjetskog rata u blizini svemirske obale Floride naišla je na zapanjujuće i neočekivano otkrića – ostatke toplinskog štita NASA-inog svemirskog šatla (eng. Space Shuttle) „Challenger“.

Riječ je o nevjerojatno rijetkom svemirskom artefaktu koji djeluje kao tmuran podsjetnik na smrtonosnu katastrofu iz 1986. godine – jedno od najmračnijih poglavlja u ljudskoj povijesti istraživanja svemira.

Skupina ronilaca pregledava ostatke toplinskog štita svemirskog šatla „Challenger“ na dnu oceana u blizini Floride (©History).

„Iako je prošlo gotovo 37 godina otkako je sedam odvažnih i hrabrih istraživača izgubilo živote na Challengeru, ova će tragedija zauvijek ostati urezana u kolektivnom sjećanju naše zemlje. Ovo otkriće daje nam priliku da još jednom zastanemo, da podignemo ostavštinu sedam pionira koje smo izgubili i da razmislimo o tome kako nas je ova tragedija promijenila,“ rekao je u NASA-inoj izjavi administrator Bill Nelson.

Nesreća šatla „Challenger“

Prema TV mreži History, to je prva olupina Challengera koja je otkrivena u više od 25 godina. Snimka koju je podijelila mreža prikazuje ronioce kako ispituju male pločice od dvadesetak centimetara koje čine veliki mozaik toplinskog štita. NASA sada mora odlučiti želi li izvući olupinu. Ostali dijelovi svemirske letjelice Challenger prvi su put bili izloženi javnosti 2015. godine u NASA-inom kompleksu za posjetitelje svemirskog centra Kennedy.

Eksplozija Challengera. Izvor: Wikimedia Commons.
Poznata fotografije katastrofalne eksplozije Challengera 1986. godine na Floridi (©NASA, WikipediaCommons).

Kobno lansiranje 1986. godine bilo je NASA-ina 25. misija u sklopu programa „Space Shuttle“, ali 73 sekunde nakon polijetanja šatl „Challenger“ raspao se na oko 14 km iznad površine. Tragedija je postala tim veća što je polijetanje šatla zahvaljujući TV prijenosu uživo pratilo mnoštvo ljudi diljem svijeta. „Challenger i posada žive u srcima i sjećanjima i NASA-e i nacije,“ rekla je direktorica Svemirskog centra Kennedy Janet Petro u izjavi te zaključila:

„Danas, dok ponovno usmjeravamo pogled prema Mjesecu i Marsu, vidimo da ista ljubav prema istraživanju koja je pokretala posadu Challengera još uvijek nadahnjuje astronaute današnje generacije (programa Artemis) pozivajući ih da grade na nasljeđu znanja i otkrića za dobrobit cijelog čovječanstva.“

Prije točno 36 godina došlo je do tragične eksplozije NASA-inog Challengera

Roxana Bardan (10. studenoga 2022.), „NASA Views Images, Confirms Discovery of Shuttle Challenger Artifact,“ nasa.gov (pristup 12. studenoga 2022).

Victor Tangermann (11. studenoga 2022.), „Divers Discover Fragment Of Challenger Space Shuttle Under Ocean,“ futurism.com (pristup 12. studenoga 2022).