Novi pogled u ‘skrivene’ dijelove Mjeseca

Voda na Mjesecu. Izvor: Depositphotos.com.
autor

Nova tehnika mogla bi pomoći znanstvenicima da ‘zavire’ u skrivene, mračne, Mjesečeve kratere na sjevernom polu našeg prirodnog satelita.

Nova tehnika

Nova tehnika koja se oslanja na ‘duboko učenje’ (eng. deep learning) mogla bi znanstvenicima omogućiti da po prvi put zavire u Mjesečeve polarne kratere koji su trajno zasjenjeni. Mjesečev južni pol je od velikog interesa budući da NASA planira tamo iskrcati misiju Artemis 3 sredinom 2020-ih i nada se uspostaviti istraživačku bazu na tom području tijekom sljedećih godina.

Nova tehnika snimanja koju je razvio tim istraživača predvođen NASA-om mogla bi omogućiti znanstvenicima da vide unutar tih kratera prije nego što ljudi stignu tamo. Tehnika detektira fotone koji su se reflektirali u ta zasjenjena područja okolnih planina i zidova kratera na slikama snimljenim instrumentom Narrow Angle Camera na NASA-inom Lunar Reconnaissance Orbiteru. Nova metoda obrade proizvodi „slike visokog signala i visoke rezolucije“ koje će budućim istraživačima Mjeseca pomoći da svoj posao rade učinkovitije, rekli su istraživači u novoj studiji koja je objavila rezultate.

Kosi pogled na lunarni južni pol i potencijalna Artemidina mjesta slijetanja (©ETHZ\LPI\Valentin T. Bickel i David A. Kring).

Važnost istraživanja

„Sada se mogu dizajnirati vidljive rute u trajno zasjenjena područja, čime se uvelike smanjuju rizici za astronaute Artemisa,“ ali i rute budućih rovera, objasnio je koautor studije David Kring iz Center for Lunar Science and Exploration koji s NASA-om zajednički vodi istraživanje.

Tijekom prvih misija NASA-inog programa Artemis, astronauti će moći provesti samo nekoliko sati u tim tamnim područjima. Slike dobivene novom tehnikom mogle bi pomoći planerima misije da vode istraživače do posebno zanimljivih značajki i pomoći im da lociraju najbolja mjesta za prikupljanje uzoraka.

Dna Mjesečevih polarnih kratera su trajno tamna jer Sunce nikada ne prolazi iznad njih. Zbog toga su sjenoviti krajolici oko polova ledeno hladni, s temperaturama koje padaju ispod -170°C. Znanstvenici su rekli da su tako niske temperature ključne da voda i druge tvari ostanu zaključane u tlu Mjeseca i da ne ispare u vakuumu svemira.

Voda na Mjesecu

„Nema dokaza o čistom površinskom ledu unutar zasjenjenih područja, što implicira da svaki led mora biti pomiješan s mjesečevim tlom ili ispod površine,“ objasnio je Valentin Bickel, glavni autor studije. Mjesečeva voda zanimljiv je resurs jer bi se mogla koristiti za proizvodnju goriva za buduća istraživanja i za održavanje života astronauta. Međutim, osim praktične uloge, znanstvenici se nadaju da bi u vodi na Mjesecu mogli pronaći informacije o tome imaju li voda na Zemlji i Mjesecu zajedničku povijest.

Zašto je misija Artemis I važna?

Tereza Pultarova (28. kolovoza 2022.), „New technique may bring moon’s shadowy polar craters into the light,“ space.com (pristup 29. kolovoza 2022).

Anonymus (26. kolovoza 2022.), „Shadow Games: Exposing a Hidden World on the Moon,“ lpi.usra.edu (29. kolovoza 2022).

V. T. Bickel et al., „Cryogeomorphic Characterization of Shadowed Regions in the Artemis Exploration Zone,“ Geophysical Research Letters 49/16 (2022).