Astronomija

Nova vrsta zvijezde otkriva tajanstveno porijeklo magnetara

Umjetnički prikaz magnetara – mrtve zvijezde koja stvara nevjerojatno snažno magnetsko polje (©quantamagazine.org).

Magnetari su najjači magneti u svemiru. Te izuzetno guste zvijezde s nevjerojatno jakim magnetskim poljima raspršene su po cijeloj našoj galaksiji, ali njihovo točno porijeklo i način nastanka ostaju misterij za astronome.

Zahvaljujući teleskopima raspoređenima diljem svijeta, uključujući postrojenja Europskog južnog opservatorija (ESO), znanstvenici su otkrili zvijezdu za koju vjeruju da će postati magnetar. Ovo otkriće predstavlja prvu identifikaciju nove klase astronomskih tijela – masivnih zvijezda bogatih helijem s jakim magnetskim poljem, te pruža uvide o porijeklu magnetara.

Iako je zvijezda HD 45166 promatrana više od stoljeća, njezina zagonetna priroda nije se mogla jednostavno objasniti postojećim modelima. Poznato je samo da je jedna od dvije zvijezde u sustavu, bogata helijem i nekoliko puta masivnija od Sunca.

“Ova zvijezda postala je moja opsesija,” izjavio je Tomer Shenar, glavni autor studije objavljene u časopisu Science, i astronom na Sveučilištu u Amsterdamu. “U šali se referenciramo na HD 45166 kao na ‘zombi zvijezdu’,” dodaje suautorica i astronomkinja ESO-a Julia Bodensteiner iz Njemačke.

Nakon što je proučavao slične zvijezde bogate helijem, Shenar je postavio hipotezu da bi magnetska polja mogla biti ključ. Zvijezda HD 45166, smještena oko 3,000 svjetlosnih godina od nas u sazviježđu Jednorog, odudarala je od konvencionalnih modela. “Došao sam do spoznaje čitajući stručnu literaturu: ‘A što ako je zvijezda magnetska?’,” sjeća se Shenar.

Shenar i njegova ekipa pristupili su istraživanju zvijezde koristeći različite teleskope. Ključna promatranja provedena su u veljači 2022. pomoću instrumenta na Kanadsko-francusko-havajskom teleskopu sposobnog za detekciju magnetskih polja.

Kada su rezultati istraživanja bili gotovi, Shenar je zamolio suautora Gregga Wadea, eksperta za magnetska polja u zvijezdama, da analizira podatke. Wade je potvrdio Shenarovu pretpostavku: “Pa prijatelju moj, što god ova stvar bila—definitivno je magnetska.”

Ispostavilo se da HD 45166 posjeduje izuzetno snažno magnetsko polje, s jačinom od 43,000 gaussa. “Cijela površina ove helijske zvijezde jednako je magnetska kao i najjači magneti koje ljudi mogu proizvesti,” objasnio je suautor Pablo Marchant, astronom iz Belgije.

Ova spoznaja označava prvo otkriće masivne magnetske zvijezde bogate helijem. “Nema ništa uzbudljivije od otkrića nove klase astronomskog objekta,” naglašava Shenar.

Ovo otkriće također nudi ključne informacije o porijeklu magnetara. Predviđanja sugeriraju da će HD 45166 završiti svoj život kao magnetar. Njegovo će se magnetsko polje pojačavati dok se zvijezda sruši pod vlastitom težinom.

Nadalje, Shenar i njegov tim utvrdili su da HD 45166 ima manju masu nego što se prvotno mislilo i da njezin prateći zvjezdani par kruži na puno većoj udaljenosti. “Naše otkriće fundamentalno mijenja ono što znamo o HD 45166,” zaključuje Bodensteiner.