Astronomija

NASA se sastaje zbog Webbove “anomalije”

James Webb umjetnicki prikaz (NASA)

U mnogo pogleda, teleskop James Webb predstavlja napredak u razvoju tehnologije, kao i astronomije kao znanosti. S puno više mogućnosti od teleskopa Hubble, James Webb zaista se može smatrati velikim korakom naprijed, ali do koje mjere?

Nova tehnologija, novi problemi

U nedavnim vijestima, nastalo je nešto neočekivano za što se prije nije očekivalo od naprednog teleskopa James Webb. Znanstvenici NASA-e okupili su se kako bi raspravili problem u vezi teleskopske kamere. Neke od njegovih operacija su zaustavljene dok stručni tim pokušava razumijeti kako je došlo do problema.

Konkretnije, radi se o načinu rada Webbovog spektrografa i njegove tzv. MIRI (Mid-Infrared Instrument) kamere. Prilikom prelaženja u jedan od četiri moda promatranja, nastale bi smetnje koje mogu utjecati na kvalitetu slika. Radi se o spektroskopiji srednje rezolucije (MRS), kojoj je za cilj uočiti i mapirati valne duljine svjetlosti koje nisu vidljive golim okom. Mod promatranja MRS funkcionira uz pomoć dva rotirajuća kotačića, no jedan od njih je nedavno počeo pokazivati prekomjernu količinu trenja tijekom pokretanja. Zbog toga su operacije moda MRS obustavljene dok se pronađe rješenje. Preostala tri moda promatranja navodno funkcioniraju kako bi trebali, zbog čega znanstvenici NASA-e ne znaju uzrok novonastalog problema.

Implikacije i zaključak

Ovakav problem možda nije značajan sam po sebi, no ukoliko se ne dođe do rješenja, implikacije mogu biti poprilično ozbiljne. Mod promatranja MRS je od iznimne važnosti jer pomoću njega dobivaju se slike dalekih svemirskih objekata koje ljudsko oko ne može ni percipirati. Teleskopske kamere bile su pažljivo izgrađene, prekrivene arsenom kojim bi se učinkovitije trebali obrađivati slike. Međutim, zbog toga je ovaj problem još bizarniji, s obzirom da se još ne zna što dovodi do njega. Iako ovo nije prvi put da nastaju poteškoće s teleskopom James Webb, ovime dobivamo jedinstvenu priliku da vidimo kako NASA riješava probleme ovakvog tipa u današnje doba.

• The Byte (21. rujna 2022.). NASA convenes experts to discuss James Webb camera “anomaly”.

Ja sam Marko Matas. Diplomirao sam studij pedagogije i nastavničkog smjera anglistike u Zadru. Bez obzira, vrlo sam znatiželjan te obožavam istraživati i druge znanosti. U slobodno vrijeme najviše proučavam astronomiju, povijest i biologiju te pronalazim manje poznate činjenice o istima.