NASA predstavila planove za slanje astronauta na Mars

Planet Mars (©Depositphotos).
autor

NASA je u priopćenju za javnost predstavila osnovne nacrte planirane ljudske misije koja bi na površinu Marsa trebala spustiti dva astronauta.

Uvidi u prvu ljudsku misiju na Mars

NASA je u utorak 17. svibnja 2022. godine objavila svoje glavne ciljeve za 30-dnevnu površinsku misiju na Mars za dvije osobe. NASA namjerava lansirati astronaute na Mars do kasnih 2030-ih ili ranih 2040-ih. Pretvoriti tu viziju u stvarnost bit će izazov. Čak i pod pretpostavkom da financiranje i tehnologija potrebna za putovanje budu dostupni vrijeme povratnog putovanja i dalje bi bilo oko 500 dana s obzirom na udaljenost između Zemlje i Marsa.

Gravitacija — ili, zapravo, njezin nedostatak — također bi predstavljala problem, budući da letjelice trenutne generacije ne izgledaju nimalo poput onih koje smo vidjeli u filmovima poput Marsovca (2015.). Astronauti će stići na Crveni planet nakon mjeseci u mikrogravitaciji zbog čega će im biti potrebno značajno vrijeme da se oporave – čak i za Marsovu gravitaciju koja je otprilike trećina zemaljske. NASA sugerira da bi jedan od načina rješavanja ovog problema mogao biti da posade žive u roveru pod tlakom tijekom svoje misije.

Problemi i izazovi

NASA je u priopćenju za javnost uputila i poziv „američkoj industriji, akademskoj i međunarodnoj zajednice te svim pojedincima“ tražeći ih da „daju svoj doprinos ciljevima istraživanja dubokog svemira.“

Plan misije još je u ranoj fazi i mogao bi se znatno promijeniti. No, do sada, NASA predviđa korištenje svemirske letjelice nalik staništu za prijevoz članova posade na Crveni planet, koristeći hibridnu raketnu fazu (pokrenuta i kemijskim i električnim pogonom).

Na putovanje bi se uputile četiri osobe, ali bi samo dvije doista sletjele na površinu Crvenog planeta. Otprilike 25 tona zaliha i hardvera – koliko bi bilo potrebno za posadu – bilo bi na površinu Marsa isporučeno prethodnom bespilotnom misijom. Ove zalihe bi uključivale vozilo za uspon za posadu – već napunjeno gorivom i spremno za odlazak astronautima kako bi stigli s Marsa i natrag u orbitu oko planeta.

Koncept ljudske misije na Mars (©NASA).

NASA još ne izdaje standardni zahtjev za informacijama ili formalni ugovorni proces za ovaj koncept misije. Naime, agencija je usredotočena na realizaciju svoje misije Artemis 1 bez posade kako bi se pripremila za misije astronauta na Mjesec 2020-ih. Slijetanje ljudske posade na Mjesec i sve prethodno pripremne radnje zapravo predstavljaju i ‘generalnu probu’ za slijetanje na Mars i služi isprobavanju tehnologija.

Curiosity na površini Marsa snimio ‘mala vrata’

Cheryl Warner, Jimi Russell (23. svibnja 2022.), „Update: NASA Seeks Comments on Moon to Mars Objectives by June 3,“ nasa.gov (pristup 25. svibnja 2022).

Elizabeth Howell (24. svibnja 2022.), „NASA shows off early plans to send astronauts to Mars for 30 days,“ space.com (pristup 25. svibnja 2022).