Mogu li se zvijezde formirati u blizini crnih rupa?

Mogu li se zvijezde formirati u blizini crnih rupa

U 1930-im, pionirsko istraživanje fizičara i inženjera Karla Janskyja, koji je svoju radijsku antenu usmjerio prema središtu naše galaksije, otkrilo je kontinuirani izvor radijskih valova. Detaljnom analizom, znanstvenici su zaključili da ti valovi potječu iz izvora mnogo udaljenijeg od Sunca. Iznenadilo je da su ti valovi po energiji bili usporedivi s onima koje primamo od Sunca, što je ukazivalo na postojanje nečeg iznimno moćnog u središtu Mliječne staze.

Ovo otkriće otvorilo je vrata novim spekulacijama i istraživanjima. Kasnije su astronomi utvrdili da je izvor tih misterioznih radijskih valova supermasivna crna rupa, nazvana Strijelac A* (Sgr A*), čija je masa više od milijun puta veća od mase Sunca. Sgr A*, smješten u jezgri Mliječne staze, postao je ključni objekt za istraživanja fenomena formiranja zvijezda u ekstremnim uvjetima.

Pretpostavljalo se da snažne plimne i elektromagnetske sile koje proizvodi Sgr A* destabiliziraju plinske oblake, potencijalne “zvjezdane jaslice”, sprječavajući njihov kolaps potreban za formiranje zvijezda. “Snažne plimne sile supermasivne crne rupe i niska gustoća sredine čine formiranje zvijezda na uobičajeni način gotovo nemogućim,” pojašnjava astrofizičarka Rosalba Perna sa Sveučilišta Stony Brook.

Međutim, kako prenosi space.com, nedavna promatranja sugeriraju da se zvijezde možda ipak formiraju bliže Sgr A* nego što se prije vjerovalo. Promatranja mladih zvijezda u blizini Sgr A* izazvala su nova pitanja i teorije. Postavlja se pitanje kako su se ove zvijezde mogle formirati tako blizu crne rupe, a da pritom nisu migrirale iz udaljenijih regija galaksije.

Florian Peißker, postdoktorski istraživač na Institutu za astrofiziku Sveučilišta u Kölnu, vodi tim koji je identificirao mladi zvjezdani objekt X3a. Peißker navodi: “Otkrili smo da postoji regija, nekoliko svjetlosnih godina udaljena od crne rupe, koja zadovoljava uvjete potrebne za formiranje zvijezda. Ovaj prsten plina i prašine dovoljno je hladan i zaštićen od destruktivnog zračenja.”

Osim toga, oko Sgr A* nalazi se akrecijski disk – koncentracija plina i prašine koja gravitira prema crnoj rupi. Tim vjeruje da je X3a možda nastao unutar vanjskog prstena tog akrecijskog diska.

Perna navodi da prisutnost mladih zvijezda oko crnih rupa zahtijeva širenje teorijskih okvira o formiranju zvijezda. Također se spekulira da bi događaji poput plimnog raspadanja blizu crnih rupa mogli stvoriti uvjete pogodne za formiranje zvijezda, kroz interakciju s akrecijskim diskom i stvaranje visokih gustoća plina i prašine.

U zaključku, istraživanje crnih rupa i njihove uloge u formiranju zvijezda pruža novi uvid u složene procese koji oblikuju naše galaksije, naglašavajući neprestanu potrebu za istraživanjem ovih fascinantnih kozmičkih fenomena.