Astronomija

Komet Leonard – najsjajniji ovogodišnji komet?

Dugo očekivani komet postaje svijetliji i još uvijek bi mogao postati najsjajniji komet u 2021. godini.

Astronom Greg Leonard otkrio je komet te on sada nosi njegovo ime – C/2021 A1 (Leonard) – 3. siječnja 2021. u zvjezdarnici Mount Lemmon u Arizoni,  1 godinu prije perihela kada je komet bio udaljen 5 AJ (750 milijuna km) od Sunca..

Astronomi su u vrijeme otkrića izvijestili da slike otkrića pokazuju rep. Komet je pokazao kratak, ali gust rep od prašine, što upućuje na to da bismo mogli vidjeti lijep rep dok se komet Leonard približava Zemlji i Suncu.

Kometi su obično najsjajniji kada su najbliže suncu,  a komet Leonard će dosegnuti perihel, svoju najbližu točku Suncu, oko 3. siječnja 2022. godine. Komet je sada između orbita Marsa i Zemlje i ide prema središtu.

Što se tiče najbliže kometove točke Zemlji, NASA/JPL procjenjuje da će komet Leonard najbliže Zemlji biti 12. prosinca 2021. Tada će od Zemlje biti na sigurnoj udaljenosti od 34,902,292 km.

Njegova orbita također sugerira da će komet proći relativno blizu (oko 2 632 000 milja) Veneri 18. prosinca 2021.

Preliminarna zapažanja pokazuju da komet Leonard dovrši svoju orbitu oko Sunca za oko 80 000 godina. To znači da nakon što prođe pored Zemlje, više ga nećemo imati priliku vidjeti.

Hoćete li komet biti vidljiv?

Ovaj komet je u početku vidljiv sa sjeverne hemisfere. S južne hemisfere postat će vidljiv u prosincu 2021. i siječnju 2022.

Hoće li komet Leonard biti vidljiv golim okom? Moguće je. Mogao bi biti najsjajniji ovogodišnji komet i pružit će lijep prizor promatračima koji koriste kamere duge ekspozicije, ili čak dalekozore i manje teleskope.

Nevjerojatna značajka ovog kometa je da je ultrabrz. Putuje brzinom od 158.084 milja na sat (254.412 km/h ili 70,67 km u sekundi) u odnosu na Zemlju.

Komet Leonard prije izlaska sunca

Dana 19. studenog 2021., komet C/2021 A1 (Leonard) prolazi blizu mjesta na kojem možemo vidjeti galaksiju NGC 4395 i druge slabe galaksije pomoću teleskopa. Izvor: Ilustracija Eddieja Irizarryja/Stellarium.

Imate teleskop? Usmjerite ga na kuglasto jato Messier 3 3. prosinca 2021., neposredno prije izlaska sunca, i moći ćete vidjeti komet C/2021 A1 (Leonard) odmah ispod ovog skupa. Izvor slike: Adam Block/Mount Lemmon SkyCenter.

Komet Leonard nakon zalaska sunca

Oko 14.-16. prosinca 2021. komet C/2021 A1 (Leonard) postat će vidljiv odmah nakon zalaska sunca.

Položaj kometa C/2021 A1 (Leonard) 15. prosinca 2021., oko 30 minuta nakon zalaska sunca. Izvor: Eddie Irizarry koristeći Stellarium