• Znanost
  • Jesu li postojale civilizacije koje su prethodile čovječanstvu?
Znanost

Jesu li postojale civilizacije koje su prethodile čovječanstvu?

Napredne izvanzemaljske civlizacije. Izvor: Depositphotos.com.

Od svog nastanka, ljudska civilizacija izazvala je brojne promjene u ekosustavima. Zbog našeg utjecaja na prirodu i sva druga živa bića, obično smatramo da smo najinteligentija vrsta koje je ikad postojala na Zemlji. Međutim, što ako su postojale napredne civilizacije prije nas, a da toga nismo svjesni?

Tragovi drevnih civilizacija

Uz pretpostavku da su postojale civilizacije koju su prethodile čovječanstvu, možda prvo pitanje koje bismo postavili bilo bi vezano za njihovu tehnologiju i kulturu. Zašto nema nikakvih tragova ili ostataka? Kako bi ova pretpostavka vrijedila, drevna predljudksa civilizacija trebala bi postojati prije nekoliko milijuna godina. Uz takav uvjet, bilo kakvi tragovi civilizacije nestali bi s vremenom. Djelovanjem gravitacije i žive prirode, nastao bi opustošen planet bez ikakvih indikacija na naprednu civilizaciju.

Fotografija parka tijekom proljeća
Nakon dugog vremena, svi tragovi civilizacije postanu dio prirode koje je nemoguće uočiti
Izvor: Depositphotos

Međutim, kako je ta civilizacija mogla izgledati? Konkretnije, koja vrsta je uspjela razviti inteligenciju dovoljnu za napredak tehnologije? Postavlja se zanimljiva, možda neočekivana teorija.

Civilizacija dinosaura

Česta miskoncepcija prema dinosaurima je da se smatraju “glupim” bićima, no je li to zaista točno? Uz ogromnu masu i veličinu, oni su uspjeli preživjeti dugo vrijeme jer su znali zadovoljavati potrebe poput hrane i bili su sposobni izbjegavati predatore. Dakle, to ipak nije bio lak zadatak.

Posebno su zanimljivi ptičji dinosauri. Današnje vrste ptica dosta se razlikuju, no po pitanju inteligencije, mozda najviše se ističu vrane i papagaji. Neuroni u njihovim mozgovima su međusobno puno bliži, do te mjere da imaju više neurona po gramu mozga od sisavaca. U kontekstu ove teorije, ptičji dinosauri imali su sličnu strukturu mozga. Međutim, ovo se ne može saznati sa sigurnošću jer mozgovi gotovo nikad nisu sačuvani u fosilima. Jedino je moguće spekulirati prema njihovim koštanim strukturama.

S time u obzir, najbolji kandidati za ovu teoriju bili bi troodoni zbog više razloga. Vjeruje se da su imali veće mozgove, bili su veoma socijalna vrsta i imali su zglobove slične ljudskoj šaci i prstima. Uz sve to, oni imaju najveću vjerojatnost za uspješno razvijanje civilizacije i tehnologije.

Slikoviti realistični prikaz troodona
Realistični prikaz troodona
Izvor: Depositphotos

Nedostaci i zaključak

Iako teorija zvuči zanimljivo i pruža zanimljivu perspektivu naspram obično antropocentričnih gledišta, ona ima veliki nedostatak. Jednostavno je nemoguće pronaći tragove njihove civilizacije, barem u kontekstu trenutnih spoznaja i tehnologije. Možda je čovječanstvo jedina vrsta koja je razvila naprednu civilizaciju, ali možda su joj prethodile jedna ili čak više civilizacija. Trenutno nema konkretnih dokaza, ali teorije poput ove ne bi se trebale isključiti prilikom promatranja povijesti civilizacije.

• Big Think (13. svibnja 2022.). Was there an intelligent civilization before humans existed?

Ja sam Marko Matas. Diplomirao sam studij pedagogije i nastavničkog smjera anglistike u Zadru. Bez obzira, vrlo sam znatiželjan te obožavam istraživati i druge znanosti. U slobodno vrijeme najviše proučavam astronomiju, povijest i biologiju te pronalazim manje poznate činjenice o istima.