• Svemir
  • Exotica katalog: Popis mjesta u svemiru s potencijalnim životom

Exotica katalog: Popis mjesta u svemiru s potencijalnim životom

Novi izdanje Exotica kataloga sadrži popis mjesta u svemiru gdje vrlo vjerojatno postoji izvanzemaljski život. Ima ih čak 700 i uključuju nebeske objekte iz dubokog svemira. Nesumnjivo je da će doprinijeti budućim istraživanjima.

Breakthrough Listen je desetogodišnji program posvećen potrazi za izvanzemaljskom komunikacijom. Radi se o najvećem i najsveobuhvatnijem programu identificiranja izvanzemaljske inteligencije, s uloženim sredstvima u iznosu od preko 100 milijuna američkih dolara. Nedavno se pridružio sličnim projektima poput NASA-ine TESS (eng. Transitting Exoplanet Survey Satellite) misije. Početkom 2020., objavili su Exotica Catalog koji uključuje 700 potencijalnih mjesta u svemiru na kojima bi mogli postojati izvanzemaljci.

Koja je stvarna svrha Exotica kataloga?

Prema Briana Lackiju, glavnom autoru projekta i kataloga, inicijalna svrha Exotice bila je pronaći tehno-potpise u vidljivom svemiru. Ideja je bila uključiti „po jedan od svakog“; iz našeg Sunčevog sustava, ali i iz dalekih galaksija. To bi služilo kao temeljiti vodič astronomima i istraživačima u potrazi za izvanzemaljskim životom. Brian Lacki je u jednoj od svojih izjava, rekao sljedeće:

„Mnoga astronomska otkrića došla su neplanirano. Ponekad, ne dođe do velikog otkrića jer netko nije „promatrao“ u pravom trenutku, na pravom mjestu, misleći da se ondje ništa neće naći. To se dogodilo i s egzoplanetima koji su mogli biti otkriveni još 1990.-ih. Astronomi su tada tražili samo zvijezde slične našoj. Tražimo li i mi na krivom mjestu što se tiče tehno-potpisa? Exotica katalog pomoći će nam da pružimo odgovor na to pitanje.

Katalog nije samo ograničeni na SETI. Nadam se da će bilo koji novi program imat mogućnost koristit Exoticu kao brzinski vodič kroz svemir.“

Suština potrage za izvanzemaljskom inteligencijom (SETI)

Tradicionalne metode potrage za izvanzemsljkom inteligencijom bazirale su se na prikupljanju i analiziranju radio, laserskih i svjetlosnih signala. Breakthrough Listen metode, uključujući Exotica katalog, uvele su potpuno novi klasifikacijski sustav koji daje istraživačima i znanstvenicima jak vjetar u leđa i širi njihove perspektive za buduća istraživanja.

Novi klasifikacijski sustav tehno-potpisa usredotočuje se na širok spektar nebeskih objekata i egzotičnih pojava. Evo što kaže o tehno-potpisima, vođa znanstvenog tima Andrew Siemion:

„Potraga za tehno-potpisima temelji se na traganju za „životom kakvog poznajemo“: bliske zvijezde, posebno one koje sadrže planete s potencijalnom tekućom vodom na svojim površinama. Breakthrough Listen opskrbio nas je dodatnim mogućnostima pronalaska okoline koja sadrži tehnologiju.“

Drugim riječima, znanstvenici moraju uzeti u obzir mogućnost da izvanzemaljske civilizacije mogu prosperirati u ekstremnim uvjetima kakve mi ne možemo ni zamisliti. Sve dosad, istraživači su uglavnom tražili planete slične Zemlji. Sad je vrijeme da proširimo svoje vidike.

Četiri glavne kategorije Exotica kataloga

Exotica katalog sadrži preko 700 potencijalnih objekata u svemiru i podijeljen je na četiri glavne kategorije:

Kontrolni uzorak: objekti u svemiru koji imaju potencijal, ali niske šanse za pozitivne ili korisne rezultate.

Anomalije: kategorija uključuje potencijalne objekte čije ponašanje nije do kraja objašnjeno. Primjer je enigmatična Tabijeva zvijezda, poznata po svojoj neobičnoj prigušenosti.

Ilustracija hipotetskog nejednakog prašinskog prstena koji orbitira oko KIC-a 8462852, Bojajianske odnosno Tabijeve zvijezde. Izvor: NASA.

Prototipi: u ovoj kategoriji, naći ćete nebeske objekte svih vrsta koji se mogu promatrati modernom tehnologijom.

Superlativi: nebeski objekti uključuju one s ekstremnim uvjetima na kojima čovječanstvo ne bi moglo živjeti. Na primjer, planet s visokim ili niskim temperaturama i tako dalje.

Rad Exotica kataloga uključuje istraživanje i njegove rezultate na preko 90 stranica. Možete ga naći na ovoj poveznici.