• Znanost
  • Eksperiment sugerira da bi svijest mogla biti temeljena na kvantnoj fizici
Znanost

Eksperiment sugerira da bi svijest mogla biti temeljena na kvantnoj fizici

Svijest i kvantna fizika (mikrotubule). Izvor: Depositphotos.com.

Desetljećima stara i pomalo kontroverzna teorija koja drži da kvantni učinci u mozgu možda imaju veze sa sviješću, sada je poduprta novim eksperimentom, dižući ‘obrve’ u znanstvenoj zajednici.

Kvantno ishodište svijesti?

U filozofiji i znanosti prilično se dugo lome koplja oko zagonetnog pitanja “što je priroda svijesti?” Kako funkcionira slobodna volja, je li naš mozak ‘kvantno računalo’ i je li misao fundametalna sila svemira? Među brojnim odgovorima koji su se nudili, našao se i koncept koji je, premda se smatrao pomalo nategnutim, nalagao da svijet kvantne mehanike i njegovi krajnje neobični zakoni stoje iza onoga što nam omogućuje da iskusimo svijest.

90.-ih godina prošlog stoljeća, poznati fizičar Sir Roger Penrose (veliki prijatelj i suradnik Stephena Hawking) u suradnji s anesteziologom Stuartom Hameroffom, u svojem je radu predložio da sitne, vibrirajuće šuplje cijeve, nazvane mikrotubule koje čine ‘kostur’ biljnih i životinjskih stanica, omogućuju slom strukture prostor-vremena koji prekida kvantnu superpoziciju – temeljni princip kvantne mehanike koja nalaže da fizički sustav može postojati u dva stanju istovremeno.

Slamanje superpozicija o kojem je riječ možda omogućuje postojanje svijesti, stoji u teoriji poznatoj kao Orkestrirana objektivna redukcija (eng. Orch OR). Mnogi znanstvenici odbacili su ovu teoriju kao pomalo nategnutu, no čini se da u posljednje vrijeme teorija sve više dobiva na težini.

Što je svijest? Je li moguće prenijeti um u virtualni život?

Novi eksperiment ukazuje na kvantne procese u mikrotubulama povezane sa sviješću

U nedavno izvedenom eksperimentu, tim predvođen Jackom Tuszynskim sa Sveučilišta Alberta u Kanadi, otkrio je da anestetički lijekovi omogućuju mikrotubulama emitiranje zarobljenog svjetla u mnogo kraćem vremenu nego bez anestetika. Svjetlost uhvaćena unutar energetske zamke ponovno se emitira nakon misteriozne odgode, a temeljem trenutnih saznanja čini se da bi taj proces mogao biti kvantnog porijekla.

S obzirom da prisutnost anestetika skraćuje kašnjenje, dok ga odsutnost povećava, to bi mogli interpretirati, u neku ruku, kao djelomično ‘gašenje’ i ‘paljenje’ svjesti. Međutim, ipak je prerano reći ukazuje li ovaj eksperiment na pravo porijeklo svijesti.

Kvantni efekti u biologiji

Tuszynskijevi kolege zasad ostaju oprezni s tumačenjem rezultata, “Rezultati su zanimljivi, ali moguća veza sa sviješću je ‘gađanje na daljinu’” , izjavio je kvantni fizičar sa Sveučilišta Oxford Vlatko Vedral. Zasad se i dalje ne mogu u potpunosti isključiti mogućnosti da iza neobičnog kašnjenja stoje zakoni klasične fizike, a ne kvantne mehanike.

Tuszynski ostavlja sve opcije otvorenima, “Nismo još na nivou da ovo tumačimo fiziološki i zaključujemo ‘Da, baš ovdje počinje svijest’, ali to je moguće.” Vedral je dodao “Čak i kada biste ustvrdili da je dioba stanica na neki način poduprta pojedinim kvantnim učincima, to bi bila ogromna stvar za biologiju.”

Fizičar tvrdi da je ‘informacija’ temeljna komponenta svemira – Krije li se informacija u tamnoj tvari?

Lewton T. (18. travnja 2022.), Quantum experiments add weight to a fringe theory of consciousness, NewsScientist.com (pristup 21. travnja 2022.)

Tangermann V. (19. travnja 2022.), Experiment Suggests That Consciousness May Be Rooted in Quantum Physics, Flipboard.com (21. travnja 2022.)

Tangermann V. (21. travnja 2022.), Experiment Suggests That Consciousness May Be Rooted in Quantum Physics, Is this where “consciousness begins?”, Futurism.com (pristup 21. travnja 2022.)