• Znanost
  • Dvije strukture kontinentalnih razmjera u Zemljinom plaštu mogle bi objasniti geologiju Afrike
Znanost

3D prikaz struktura u Zemljinom plaštu. Izvor: Quantamagazine.com

Duboko unutar Zemljinog plašta nalaze se dvije neobične strukture – gromade kontinentalnih razmjera. Jedna se struktura nalazi ispod Afrike, a druga na dijametralno suprotnoj strani, ispod Tihog oceana.

Kontinentalne gromade u plaštu objašnjavaju vulkansku aktivnost

Novo istraživanje otkriva da se struktura ispod Afrike proteže vrlo blizu površini te da je nestabilnija od gromade ispod Pacifika. Ova razlika bi u mogla objasniti zašto je kora ispod Afrike nestabilna i zašto je kontinent doživio toliko velikih erupcija supervulkana tijekom stotina milijuna godina. “Nestabilnost može imati mnogo utjecaja na površinsku tektoniku, kao i na potrese i supervulkanske erupcije”, rekao je Qian Yuan, diplomirani suradnik za geologiju na Državnom sveučilištu Arizona (ASU) koji je vodio istraživanje.

Kontinentalne gromade u plaštu poznate su kao „veliki predjeli niske brzine smicanja“ (eng. large low-shear-wave-velocity provinces – LLSVP). Kada seizmički valovi od potresa putuju kroz rečene zone dubokog plašta, oni usporavaju. Usporavanje ukazuje da postoji neko odstupanje u gustoći i temperaturi na tom mjestu.

3D prikaz struktura vrućeg kamena u Zemljinom plaštu. Izvor: Quantamagazine.com
3D prikaz kontinentalnih struktura u Zemljinom plaštu. Izvor: Quantamagazine.com

Kako su nastali ‘podzemni kontinenti’?

Znanstvenici i dalje pokušavaju odgovoriti na pitanje o porijeklu kontinentalnih gromada u Zemljinom plaštu. Postoje dvije hipoteze: jedna je da se sastoje od nakupina kore koja je došla sa Zemljine površine; druga je da se radi o ostacima oceana magme koji je možda postojao u donjem plaštu tijekom rane Zemljine povijesti. Kako se ovaj ocean magme hladio i kristalizirao, možda je iza sebe ostavio područja koja su gušća od ostatka plašta.

Yuan i njegov savjetnik, docent geodinamike na ASU, Mingming Li, ispitali su 17 globalnih skupova podataka o seizmičkim valovima kako bi odredili visinu svake strukture. Ukupno, pacifička se struktura proteže na 700 do 800 km od granice između jezgre i plašta, dok se afrička proteže na oko 1.600 do 1.800 km.

Tektoniku Zemlje možda pokreće odnos sa Suncem i Mjesecom

Nestabilnost strukture može dovesti do raspada kontinenta

Istraživači su pomoću računalnog modeliranja nastojali pronaći u čemu je razlika između ovih dviju struktura. Na visinu strukture utječe gustoća i viskoznost okolnog plašta (lakoća kojom se stijene plašta mogu deformirati). Afrička struktura je manje gusta i nestabilnija, smatra Yuan. Njena nestabilnost može imati velike posljedice za Zemljinu površinu. LLSVP-ovi mogu uzrokovati dizanje materijala plašta koji potiču erupcije supervulkana, jake potrese, a možda čak i raspad kontinenta, objašnjava Yuan.

Veza između afričke strukture i velikih erupcija jasno je vidljiva. U radu objavljenom 2010. u Nature-u, otkriveno je da se u posljednjih 320 milijuna godina 80% ogromnih erupcija plaštnih stijena dogodilo točno iznad granice afričke strukture.

Tajanstvena unutrašnjost Zemlje

Yuan, Q., Li, M. Instability of the African large low-shear-wave-velocity province due to its low intrinsic density. Nat. Geosci. (2022). https://doi.org/10.1038/s41561-022-00908-3

Anonymus (12. ožujka 2022.) Two Massive Blobs in Earth’s Mantle Baffle Scientists With Their Surprising Properties, Scitechdaily.com (pristup 13. ožujka 2022.)

Pappas S. (12. ožujka 2022.), 2 giant blobs in Earth’s mantle may explain Africa’s weird geology, Livescience.com (pristup 13. ožujka 2022.)