Astronomija

Crne rupe igraju bitnu ulogu u kemijskoj evoluciji galaksija

crna rupa vizualizacija

Crne rupe fasciniraju nas, posebice supermasivne. Otkriveno je da one, osim svoje ogromne gravitacije, sudjeluju u kreiranju kemijskog sastava galaksija u kojima se nalaze. Ova spoznaja pomaže nam bolje razumjeti kompleksnu evoluciju galaksija.

Znalo se da aktivne supermasivne crne rupe mogu uzrokovati velike promjene u galaksiji zagrijavajući i apsorbirajući njen međuzvjezdani plin. No, utvrđivanje točnih kemijskih promjena predstavljalo je izazov zbog kompaktne prirode crnih rupa, njihove velike udaljenosti od Zemlje te ometanja uzrokovanog galaktičkom prašinom.

ALMA pruža dublji uvid

Međunarodni tim istraživača, predvođen Toshikijem Saitoom iz Japanske nacionalne astronomske opservatorije i Takujem Nakajimom s Sveučilišta Nagoya, koristio je ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) kako bi proučili galaksiju Messier 77. Ova galaksija, udaljena 51,4 milijuna svjetlosnih godina i smještena u zviježđu Kit (Cetus), poznata je po svom aktivnom supermasivnom crnom jami. Njihova otkrića objavljena su u Časopisu za astrofiziku.

Koristeći se vrhunskom rezolucijom ALMA-e i naprednim metodama strojnog učenja, istraživači su uspješno mapirali raspodjelu 23 molekule. Ovo je prvo istraživanje koje pruža cjelovit uvid u sve detektirane molekule.

Crne rupe i kemijske promjene

Analizirajući podatke, istraživači su uočili obrazac. U blizini crne rupe, duž staza bipolarnih mlazova, molekule kao što je ugljikov monoksid (CO) počinju se razgrađivati. S druge strane, neobične molekule bilježe povećanu koncentraciju.

Ova otkrića ukazuju na to da supermasivne crne rupe ne utječu samo na veliku strukturu galaksija u kojima se nalaze, već i na njihov kemijski sastav.