• Svemir
  • Crna rupa u središtu Mliječne staze nepredvidiva i kaotična

Crna rupa u središtu Mliječne staze nepredvidiva i kaotična

autor

Međunarodni tim znanstvenika na temelju 15-godišnjih podataka zaključio kako crna rupa u središtu naše galaksije bukti u nepravilnim intervalima koje – za sada – ne shvaćamo u potpunosti.

Nove spoznaje o središtu naše galaksije

Međunarodni tim istraživača, predvođen poslijediplomskim studentom Alexisom Andrésom, otkrio je da Strijelac A* – crna rupa u središtu naše galaksije –bukti nepravilno i dugoročno iz dana u dan. Tim je do ovoga zaključka došao analizirajući podatke prikupljene tijekom 15 godina promatranja. Istraživanje je pokrenuo Andres 2019. godine kada je bio student na Sveučilištu u Amsterdamu. U godinama koje su uslijedile nastavio je svoje istraživanje, koje će sada biti objavljeno u Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Strijelac A*

Strijelac A* je snažan izvor radija, X-zraka i gama zraka (vidljivo svjetlo blokiraju plin i prašina). Astronomi desetljećima znaju da Strijelac A* bljeska svaki dan, emitirajući zračenje koje je deset do sto puta svjetlije od normalnih signala koji se promatraju iz crne rupe.

Kako bi saznali više o tim tajanstvenim bakljama, tim astronoma, predvođen Andrésom, tražio je uzorke u 15-godišnjim podacima koje je prikupljao NASA-in Neil Gehrels Swift Observatory (satelit koji kruži oko Zemlje, namijenjen detekciji praska gama zraka). Opservatorij Swift promatra gama zrake iz crne rupe od 2006. Analiza podataka pokazala je visoku razinu aktivnosti od 2006. do 2008., uz nagli pad aktivnosti u sljedeće četiri godine. Nakon 2012. učestalost baklji ponovno se povećala – istraživačima je bilo teško razlikovati uzorak.

Nastavak promatranja

U sljedećih nekoliko godina tim astronoma očekuje da će prikupiti dovoljno podataka kako bi mogao odgovoriti na pitanje uzroka – jesu li varijacije u bakljama iz Strijelca A* posljedica prolaznih plinovitih oblaka ili zvijezda, ili nešto drugo može objasniti uočenu nepravilnu aktivnost iz središnje crne rupe naše galaksije.

„Dugi skup podataka zvjezdarnice Swift nije se dogodio slučajno,“ kaže koautorica i prethodna Andrésova mentorica, dr. Nathalie Degenaar. Njezin zahtjev za ova specifična mjerenja sa satelita Swift odobren je dok je još bila studentica na doktorskom studiju – „Otada sam se redovito prijavljivala za više vremena za promatranje. To je vrlo poseban program promatranja koji nam omogućuje da provedemo mnoga istraživanja.“

Koautor dr. Jakob van den Eijnden zaključio je svojim komentarom nalaze istraživačkog tima: „Kako točno nastaju baklje ostaje nejasno. Ranije se mislilo da slijedi više baklji nakon što plinoviti oblaci ili zvijezde prođu pored crne rupe, ali za to još nema dokaza. I još ne možemo potvrditi hipotezu da magnetska svojstva okolnog plina također igraju ulogu.“

Neke crne rupe su sve samo ne ‘crne’

Alexis Andrés et al., „A Swift study of long-term changes in the X-ray flaring properties of Sagittarius A,“ Monthly Notices of the Royal Astronomical Society 510/2 (2022): str. 2851-2863.

Royal Astronomical Society (12. siječnja 2022.), „Black hole at center of Milky Way unpredictable and chaotic,“ phys.org (pristup 18. siječnja 2022.)