• Svemir
  • Astronomi su do sada znali za samo jedan binarni sustav Cefeida – upravo su pronašli još devet

Ova slika Hubblea prikazuje RS Puppis

Mjerenje udaljenosti do dalekih objekata u svemiru može biti komplicirano. Čak ni preciznu udaljenost do naših najbližih susjeda u svemiru – Malog i Velikog Magellanovog oblaka – ne znamo. Ali, počinjemo razvijati metode koje nam to omogućavaju. Jedna od takvih metoda uključuje korištenje Cefeida, tip pulsirajuće promjenljive zvijezde. To je tip zvijezde čija se sjajnost mijenja u dobro definiranom obrascu. Međutim, kako prenosu Universe Today, ne znamo mnogo o njihovim fizičkim svojstvima, što otežava njihovo korištenje kao pokazatelja udaljenosti. Pronalaženje njihovih fizičkih svojstava bilo bi lakše kada bismo mogli proučavati binarne sustave Cefeida, ali astronomi su do sada pronašli samo jedan par. Sve do nedavno, kada je objavljen rad istraživača iz Europe, SAD-a i Čilea koji prikazuje mjerenja devet dodatnih binarnih sustava Cefeida – dovoljno da počnemo razumijevati statistiku ovih korisnih pokazatelja udaljenosti. Rad je objavljen na otvorenom serveru arXiv.

Kao što je slučaj s tradicionalnim zvijezdama, binarni sustavi Cefeida formiraju se kada dvije zvijezde zajedno orbitiraju. Za razliku od običnih zvjezdanih parova, obije zvijezde u binarnom sustavu Cefeida moraju biti Cefeide, što implicira da su znatno masivnije i sjajnije u odnosu na Sunce. Ključna karakteristika ovih zvijezda je njihova promjenjiva sjajnost, koja se odvija po preciznom i ponovljivom obrascu, omogućavajući astronomima da ih redovito prate.

Kompleksnost ovih sistema leži u varijaciji sjajnosti svake zvijezde, koja može oscilirati različitim brzinama i u različitim fazama, čineći izazovnim razlikovanje faza u kojima se zvijezde jačaju ili slabe te njihovih međusobnih i relativnih kretanja. Za razrješenje ovih dinamičkih varijabli potrebna su opsežna i dugotrajna promatranja, što je upravo fokus navedenog novog istraživanja.

OGLE – Optical Gravitational Lensing Experiment

Istraživači su analizirali devet grupa Cefeida, prethodno smatranih potencijalnim binarnim sustavima, čija binarna priroda nije bila potvrđena zbog izazova razdvajanja zvjezdanih parova. Koristeći podatke prikupljene kroz projekt Optical Gravitational Lensing Experiment (OGLE) – inicijativu promatranja varijabilnih zvijezda koja se provodi više od tri desetljeća pod okriljem Sveučilišta u Varšavi – istraživači su uspjeli prvi put potvrditi da svaki od ovih parova čine dvije distinktne zvijezde.

Navedenih devet binarnih sustava locirano je unutar Malog i Velikog Magellanovog oblaka, kao i u Mliječnoj stazi, pri čemu je sustav u Mliječnoj stazi najbliži, smješten na udaljenosti od samo 11 kiloparseka (približno 3.000 svjetlosnih godina). Povoljan razvoj događaja za istraživače bio je i duži orbitalni period promatranih binarnih sustava, većinom duži od pet godina, što je omogućilo njihovu detekciju unatoč potencijalnim ograničenjima kraćih serija podataka

Razumijevanje postojanja i lokacija ovih sustava predstavlja tek početak puta. Sljedeći korak je njihova primjena u svrhu naprednije znanosti, primarno kroz produbljivanje našeg razumijevanja Cefeida.

Cefeide su među najčešće korištenim markerima za mjerenje kozmičkih udaljenosti, no zapanjujuće je koliko još uvijek malo znamo o njihovoj formaciji, sastavu i životnom ciklusu. Detaljna analiza binarnih sustava Cefeida, unutar kojih dolazi do interakcije između zvijezda, može pružiti vrijedne uvide o ovim aspektima. Autori naglašavaju da je njihovo istraživanje dio većeg, dugoročnog projekta koji je započeo potvrđivanjem postojanja prvog binarnog sustava Cefeida 2014. godine.

Projekt OGLE nastavlja s prikupljanjem podataka, kao i druge astronomske opservacije, sugerirajući da bi još binarnih sustava Cefeida moglo biti otkriveno. Svaka nova spoznaja doprinosi poboljšanju našeg statističkog razumijevanja ovih vitalnih kosmičkih udaljenosnih markera. Ključno je samo odvojiti vrijeme za njihovo otkrivanje.