• Svemir
  • Astronomi proučavaju populaciju mladih zvjezdanih objekata u otvorenom skupu NGC 346

Fotografija NGC 346 koju je snimio James Webb.

Međunarodni tim astronoma iskoristio je Svemirski teleskop James Webb (JWST) za istraživanje mladih zvjezdanih objekata u otvorenom skupu poznatom kao NGC 346. Istraživanje, objavljeno 24. travnja na otvorenom serveru arXiv, donosi ključne podatke o karakteristikama populacije mladih zvjezdanih objekata u tom skupu. Mladi zvjezdani objekti  (na engl. Young Stellar Objects) generalno su zvijezde u ranoj fazi evolucije, uključujući protuzvijezde i zvijezde prije glavne sekvence. Takvi objekti se tipično otkrivaju unutar gustih molekularnih skupova bogatih molekularnim plinom i međuzvjezdanim česticama.

Udaljen 202.000 svjetlosnih godina od Zemlje, NGC 346 je mladi otvoreni skup i najsjajnije područje stvaranja zvijezda u Malom Magellanovom oblaku.Ovaj skup se odlikuje složenom poviješću formiranja zvijezda, uključujući raznolike populacije, od masivnih evoluiranih zvijezda do mladih zvjezdanih objekata niske mase. Tim predvođen Nolanom Habelom iz NASA-inog Laboratorija za mlazni pogon detaljno je istraživao zvjezdane populacije NGC 346, sa specifičnim fokusom na mlade zvjezdane objekte. Za ovu analizu koristili su instrumente Svemirskog teleskopa James Webb – NIRCam i MIRI.

Trobojna slika NGC 346, kreirana kombinacijom podataka s instrumenata NIRCam i MIRI. Zasluge: Habel i suradnici, 2024.

“U ovom radu predstavljamo snimke NGC 346 dobivene pomoću JWST-a u spektralnom rasponu od 1,15 do 25,0 µm, dajući uvid u zvjezdane populacije regije s detaljnim osvrtom na mlade zvjezdane objekte, kako je pokazala fotometrijska analiza,” izjavili su istraživači. Inicijalno, Habelov tim otkrio je 203,891 jedinstveni izvor unutar NGC 346 koristeći NIRCam i MIRI. Iz tog broja, izdvojili su 196 mladih zvjezdanih objekata i zvijezda prije glavne sekvence, visoke pouzdanosti, prikladnih za daljnje spektroskopske studije.

Identificirana je i populacija od 833 objekta koji pokazuju izražen višak u srednjem infracrvenom spektru. Većinom su locirani u područjima obilježenima difuznom prašinom i plinom, što upućuje na veliku vjerojatnost da se radi o mladim zvjezdanim objektima. Provedena spektralna energetska distribucija na 77 izvora rezultirala je identifikacijom 23 objekta kao mladih zvjezdanih objekata s visokim stupnjem sigurnosti. Prema istraživanju, ti objekti pokazuju široki raspon veličina, s radijusima od 0,14 do 82,32 solarna radijusa, a njihove mase se kreću od 0,95 do 4,15 solarnih masa. Bolometrijske temperature tih zvjezdanih objekata variraju od 2,051 do 17,930 kelvina. Autori rada posebno su istaknuli da je najmanji mladi zvjezdani objekt u uzorku, označen kao CN202153, najmanji ekstragalaktički mladi zvjezdani objekt potvrđen do danas. Naglasili su važnost budućih studija blisko infracrvene spektroskopije pomoću JWST-a za dodatno razumijevanje prirode i karakteristika 23 identificirana mlada zvjezdana objekta u NGC 346.