Jeste li znali?

10 stvari koje trebate znati o ogromnoj šupljini pronađenoj u svemiru

Astronomi pretpostavljaju da je Per-Tau ljuska nastala kao posljedica supernove prije otprilike 10 milijuna godina. Učinak eksplozije navodno je potisnuo plin u regiji prema van stvarajući tako prazninu.

Koristeći podatke iz svemirskog opservatorija Gaia, astronomi su nedavno mogli sastaviti trodimenzionalne karte oblika i veličina molekularnih oblaka u blizini Sunca, a njihova naknadna analiza otkrila je ogromnu sfernu šupljinu od oko 500 svjetlosnih godina duljine. Nalazi i zaključci znanstvenika predstavljeni su u Astrophysical Journal Letters.

10 stvari koje trebate znati o velikoj šupljini u svemiru

Prostor nije prazan

Svemir nije prazan. Na primjer, čak i naizgled prazne udaljenosti između zvijezda pune su vidljivih ili nevidljivih oblaka plina. Istodobno, ni cijeli svemir nije ispunjen plinom. U svemiru postoje mjesta koja su potpuno prazna i obično se nazivaju prazninama prostora.

Šupljina u svemiru

Između molekularnih oblaka Perzeja i Bika astronomi su otkrili neočekivanu sfernu šupljinu. Iako je okružena regijama s aktivnim stvaranjem zvijezda, ova ogromna praznina potpuno je prazna.

Veličina, mjesto i ime

Smještena približno 700 svjetlosnih godina od Zemlje, ova šupljina je masivna-promjera oko 500 svjetlosnih godina. Astronomi su je nazvali Perzeus-Taurus Supershell i imaju nekoliko teorija o njezinom nastanku.

Teorija broj jedan

Astronomi pretpostavljaju da je ljuska Per-Tau nastala kao posljedica supernove u svojoj jezgri prije otprilike 10 milijuna godina. Učinak eksplozije navodno je potisnuo plin u regiji prema van, stvarajući tako prazninu.

Teorija broj dva

Druga verzija je slična, ali složenija. Astronomi sugeriraju da je nastanak mogao biti postupan kao rezultat brojnih supernova unutar granica praznine, kroz milijune godina.

Prikupljanje podataka

Astronomi su upotrijebili podatke iz satelitskog opservatorija Gaia, te su korišteni za izradu trodimenzionalne karte Mliječne staze. Ovo je najnapredniji instrument dostupan za proučavanje strukture i povijesti naše galaksije.

Molekularni oblaci Perzeja i Bika

Koristeći Gajine podatke i softver pod nazivom Glue, astronomi su uspjeli stvoriti detaljne 3D vizualizacije molekularnih oblaka i otkriti prazninu između njih.

Formiranje zvijezda

Druga iznesena teorija je da je supernova koja je potisnula plin prema van iz šupljine također utjecala na stvaranje zvijezda u molekularnim oblacima Perzeja i Bika.

Kada se to dogodilo?

Na temelju 3D rekonstrukcija, astronomi vjeruju da su se događaji supernove koji su stvorili ljusku Per-Tau dogodili prije između 6 i 22 milijuna godina.

Više se ne širi

Podaci pokazuju da se šupljina u svemiru više ne širi, što znači da u posljednje vrijeme nije bilo nikakvih događaja supernove. Praznina jednostavno ostaje između dviju aktivnih regija koje stvaraju zvijezde.

• Bialy, S. (n.d.). The Per-Tau Shell: A Giant Star-forming Spherical Shell Revealed by 3D Dust Observations. The Astrophysical Journal Letters.
• Center for Astrophysics. (n.d.). Gigantic cavity in space sheds new light on how stars form.
• Phys.org. (2021, September 22). Gigantic cavity in space sheds new light on how stars form.
• Starr, M. (n.d.). Astronomers have discovered a giant, empty cavity lurking in space. ScienceAlert.