Astronomija

Znanstvenici predložili novu teoriju o Brzim radio izbojima

Ilustracija FRBa

Astrofizičari Elias Most s Princetonskog sveučilišta i Alexander Philippov sa Sveučilišta u Marylandu predstavljaju revolucionarnu teoriju koja objašnjava enigmu brzih radio-izboja (FRB-ova). Njihova pretpostavka, objavljena u časopisu Physical Review Letters, nudi alternativu postojećim hipotezama o Brzim radio-rafalima/impulsima.

Enigma brzih radio-izbojima

Od inicijalne detekcije FRB-a 2007. godine, astronomi su dokumentirali preko 600 sličnih pojava. Međutim, izvor ovih intenzivnih, prolaznih radio-valova ostaje nepoznat. Jedna činjenica ostaje dosljedna – svi do danas otkriveni FRB-ovi izgleda potječu iz dalekih galaksija.

Teorija magnetara i njezina ograničenja

Trenutačne teorije predlažu da bi magnetari – tip sporo rotirajuće neutron zvijezde – mogli biti krivci za FRB-ove. Energetski bljeskovi ogromne magnetske energije tih zvijezda usklađeni su s karakteristikama FRB-ova. Međutim, dokazivanje ove teorije pokazalo se izazovnim zbog nedostatka empirijskih dokaza.

Svježa perspektiva na brze radio-impulse

Most i Philippov predlažu novu teoriju, sugerirajući da se FRB-ovi mogu emitirati neposredno prije spajanja dvije neutron zvijezde. Prethodne studije ukazuju na to da ova nebeska spajanja često imaju elektromagnetske parove, s jednim zabilježenim slučajem iz 2017. godine.

Ples neutron zvijezda

Kako se neutron zvijezde približavaju jedna drugoj, rotiraju brže, ubrzavajući elektrone preko svojih polova i stvarajući elektron-pozitronsko plazma polje. Kako se zvijezde približavaju sudaru, nakupljena elektromagnetska energija bježi iz njihovih magnetskih polja, kulminirajući u ogromnom energetskom bljesku. Ovaj fenomen bi se mogao očitovati kao FRB-ovi detektirani na Zemlji.

Povlačenje paralela i buduća saznanja

Dvojac tvrdi da predloženi bljeskovi dijele sličnosti s radio valovima koje emitiraju magnetari. Ključna razlika je u vremenskom tijeku: emisije magnetara događaju se nakon stvaranja, dok se FRB-ovi iz spajanja neutron zvijezda javljaju neposredno prije. Buduće tehnologije bi mogle pružiti potvrdu za jednu ili obje teorije.