Astronomija

Saturn je još uvijek kralj po broju mjeseca koji kruže oko njega

Saturn aurore. Izvor: Wikimedia commons.

Jeste li se ikad zapitali koliko satelita imaju ostali planeti u našem solarnom sustavu? I koji je planet s najvećim brojem satelita? Ispada da je Saturn kralj satelita, s više od 100 prirodnih satelita koji ga orbitiraju.

U uzbudljivom razvoju događaja, Saturn je ponovno preuzeo titulu planeta s najvećim brojem satelita u našem solarnom sustavu. Međunarodni tim astronoma, uključujući istraživače sa Sveučilišta British Columbia (UBC), otkrio je 62 nova satelita koji orbitiraju oko Saturna.

Saturn, preko 100 satelita

Dr. Edward Ashton, koji je pokrenuo istraživanje na UBC-u, a trenutno je postdoktorski istraživač na Institu za astronomiju i astrofiziku Sinica u Tajvanu, usporedio je praćenje ovih satelita s izazovnom igrom spajanja točkica. “No, sa stotinjak različitih igara na istoj stranici, ne znate koja točka pripada kojoj slagalici”, pojasnio je.

Inovativne tehnike donose nova otkrića

Posljednjih dvadeset godina znanstvenici su proučavali okolinu Saturna tražeći satelite sa sve većom osjetljivošću. Ashtonov tim koristio je tehniku “pomicanja i slaganja” za otkrivanje slabijih saturnovih satelita, što je prvi takav slučaj za Saturn.

Ova metoda, prethodno korištena za Uran i Neptun, uključuje pomicanje niza fotografija brzinom kretanja satelita preko neba. To pojačava signal satelita, omogućujući da prethodno nevidljivi sateliti postanu vidljivi na složenoj slici. Tim je koristio podatke s Kanadsko-francuskog havajskog teleskopa (CFHT) na vrhu Mauna Kea, Havaji, između 2019. i 2021. godine.

Potvrda novih satelita

Početno pretraživanje satelita odvijalo se 2019. godine, kada su Ashton i Matthew Beaudoin, tada studenti na UBC-u, pažljivo pregledavali duboko snimljene slike CFHT-a iz te godine. Međutim, uočavanje objekta blizu Saturna ne potvrđuje ga kao satelit. Timu je trebalo dvije godine pažljivog praćenja da potvrdi 63 objekta kao nove satelite.

Karakteristike i skupine Saturnovih satelita

Svi novi sateliti pripadaju klasi nepravilnih satelita za koje se vjeruje da su ih njihovi domaćinski planeti davno zarobili. Ti se sateliti grupiraju u orbitalne skupine na temelju nagiba njihovih orbita. U Saturnovom sustavu postoje tri takve skupine: Inuitska skupina, Galska skupina i Norška skupina koja ima najviše članova satelita.

Pogled u Saturnovu prošlost

Skupine su vjerojatno rezultat prošlih sudara, pružajući uvid u povijest sudara Saturnovog sustava nepravilnih satelita. Profesor UBC-a i član tima Dr. Brett Gladman objasnio je: “Pronalazimo sve više dokaza da je srednje veliki satelit koji se kretao unatrag oko Saturna raznesen otprilike prije 100 milijuna godina.”

Studije tima sugeriraju da mnogi mali sateliti na retrogradnim orbitama proizlaze iz relativno nedavne destrukcije umjereno velikog nepravilnog satelita.