Ruska raketa eksplodirala u orbiti oko Zemlje

Raketni motor iz ruske rakete spontano je eksplodirao u orbiti oko Zemlje.

Nakon što je više od desetljeća besciljno lebdjela u orbiti oko Zemlje, ruska raketa iznenada je eksplodirala, proizvodeći krhotine koje sada predstavljaju prijetnju satelitima i drugim objektima.

Prema svemirskim snagama Sjedinjenih Država (USSF), dio koji je eksplodirao u svemiru 15. travnja bio je raketni motor nulte potrošnje iz ruske rakete.

Događajem je nastalo najmanje 16 komada krhotina, koje obrambena eskadrila sada prati.

Motor je korišten za lansiranje tri ruska GLONASS satelita 2007. godine. Motor je od tada u besciljno lebdjeo svemirom, ali s ostatkom raketnog goriva visoke energije koji je ostao u njemu.

Lebjeći u svemiru gotovo 15 godina, odbačeni objekt bio je gotovo poput “tempirane bombe”.

Lančana reakcija svemirskih krhotina

Nažalost, ovo nije prvi put da je odbačeni sovjetski motor napravio veliki nered u svemiru. Posljednjih godina zabilježeno je preko 50 incidenata poput ovog. Preko 60 sličnih raketnih dijelova još uvijek kruži oko našeg planeta.

“Kada sam ovo vidio, nisam bio nimalo iznenađen”, rekao je astrofizičar Harvard-Smithsonian Centra za astrofiziku Jonathan McDowell. “Ove stvari se događaju jednom ili dvaput godišnje već dugi niz godina i to je stvarno problem.”

Prema riječima stručnjaka, motor koji je eksplodirao potječe od sovjetske rakete, izvorno dizajnirane tijekom Hladnog rata. Novije svemirske letjelice dizajnirane su da izbjegnu ove probleme.

“Najbolja praksa danas je pasivizirati svemirske letjelice kada su pri kraju svoje misije.” Pasivacija svemirskih letjelica je uklanjanje ili deaktivacija svih potencijalnih izvora eksplozija.

Ali čak i ako se ovi stariji dizajni više ne šalju u svemir, već postojeća populacija ovih reliktnih motora mogla bi nastaviti stvarati  još više krhotina i stvarati daljnje rizike za satelite, što bi zauzvrat moglo rezultirati s još više krhotina – ozbiljan problem poznat kao Kesslerov sindrom.

Ovaj grafički prikaz NASA-e prikazuje količinu svemirskog smeća koji kruži oko Zemlje od 2013. godine, na temelju podataka NASA-inog Ureda za program Orbital Debris. (IZVOR slike: NASA-in Goddard Space Flight Center/JSC)

Svemirski otpad uzrokuje velike štete

Više od 27.000 komada orbitalnih krhotina prate senzori globalne mreže za nadzor svemira (SSN) Ministarstva obrane. Još mnogo više manjih komada krhotina lebdi u okruženju blizu Zemlje, prema NASA-i.

Ti nekontrolirani komadi smeća, putuju velikom brzinom, izlažući potencijalnom riziku da se zalete u operativnu letjelicu i uzrokuju znatnu štetu.

2021. godine Međunarodna svemirska postaja morala je izvesti hitne manevre u svemiru i maknuti se 1240 metara dalje kako bi izbjegla udar svemirske krhotine uzrokovane neispravnim kineskim satelitom iz 2007. godine.

Većina svemirskog smeća koji se trenutno nalazi u orbiti oko našeg planeta pripada 5 zemalja; Sjedinjene Američke Države, Rusija, Kina, Francuska i Indija. Međutim, vjeruje se da većina smeća pripada Rusiji.

Stručnjaci procjenjuju da oko 14.500 ruskih objekata kruži oko našeg planeta.

Čišćenje orbitalnog otpada

Ako želimo osigurati da prostor oko našeg planeta bude siguran za sve veći broj misija u orbiti, moramo što prije početi čistiti i uklanjati ugašene satelite i opasne svemirske krhotine.

Svemirske agencije nadaju se da će pronaći rješenja za tekuće probleme orbitalnog odlaganja otpada, a Europska svemirska agencija nedavno je pokrenula prvu misiju uklanjanja krhotina.

Misija je trenutno planirana za lansiranje 2025. godine.

Svemirska letjelica ClearSpace-1 imat će četiri kraka dizajnirana za čišćenje svemirskog smeća u Zemljinoj orbiti.

Prema space.com, njegova eksperimentalna ruka pokušat će uhvatiti Vega Secondary Payload Adapter (Vespa) koji je za sobom ostavio ESA-in Vega lanser 2013. godine.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram – t.me/kozmoshr