• Svemir
  • Otkrivena lokacija posljednjeg velikog meteoritskog udara?

Otkrivena lokacija posljednjeg velikog meteoritskog udara?

Otkrivena lokacija posljednjeg velikog meteoritskog udara

Tim sastavljen od stručnjaka iz različitih znanstvenih institucija, uključujući geoznanstvenike, geologe i mineraloge, vjeruje da je otkrio lokaciju kratera nastalog udarom asteroida Bolaven. U radu objavljenom u Proceedings of the National Academy of Sciences, tim detaljno opisuje svoje višegodišnje istraživanje tektita i drugih materijala za koje se smatra da su povezani s tim događajem na jugu Laosa.

Prema prethodnim istraživanjima, prije otprilike 80.000 godina, veliki meteorit udario je u ono što je sada dio Bolavenske visoravni na jugu Laosa. Vjeruje se da je taj udar bio posljednji veliki udar asteroida na Zemlju. Također se pretpostavlja da je prilikom udara izbačena masivna količina materijala koji se proširio po dijelovima južnog Laosa i istočne Tajlanda.

lokacija udara nikada prije nije točno utvrđena

No, unatoč tome, lokacija udara nikada nije točno utvrđena – pretpostavlja se da je krater skriven rastom drveća, slojem zemlje ili kombinacijom oba. U ovom najnovijem istraživanju, znanstveni tim pokušao je locirati mjesto udara analizirajući karakteristike tektita.

Istraživanje je započelo analizom rezultata prethodnih studija o udaru i njegovom krateru. Tim je postao uvjeren da krater nije pronađen jer je bio ispunjen lavom. U razdoblju od 2015. do 2023. godine, istraživački tim provodio je terenska istraživanja, prikupljajući tektite za koje se vjeruje da potječu od udara Bolaven i bilježeći njihove lokacije na kartama. Pronašli su ne samo male uzorke koji staju u dlan, već i velike depozite debljine do 9 metara.

Analiza karata ukazala je na radijalni uzorak sve gušćeg materijala koji konvergira prema jednoj visoravni – jasan znak, smatraju istraživači, lokacije gdje je asteroid udario u Zemlju. Iako je potrebno dodatno istraživanje, najvjerojatnije u blizini ili na samoj lokaciji predloženog udara, istraživački tim uvjeren je u točnost svog otkrića, opisujući svoje rezultate kao “gotovo nedvosmislene”.

Slika je umjetnička ilustracija i ne prikazuje stvarni udarni krater.