• Svemir
  • Ogroman asteroid udario Zemlju ubrzo nakon izumiranja dinosaura

Ogroman asteroid udario Zemlju ubrzo nakon izumiranja dinosaura

Udarni krater Hiawatha na Grenlandu, kako ga je prikazao NASA-in Scientific Visualization Studio (©NASA).

Nove znanstvene spoznaje pomaknule su dataciju udarca velikog asteroida na Grenlandu na period od svega nekoliko milijuna godina nakon izumiranja dinosaura.

Grenlandski asteroid

Skriven ispod debelog ledenog pokrivača Grenlanda, znanstvenici su pronašli ‘ožiljak’ od udara asteroida za koji su izvorno mislili da je star možda tek nekoliko tisuća godina – dakle, iz vremena kad je ljudska vrsta već naveliko hodala planetom.

Međutim – nakon nekoliko godina dodatnog istraživanja – dva odvojena i neovisna tima znanstvenika utvrdila su da je njegova starost daleko veća, čak 58 milijuna godina. Istraživači s Instituta GLOBE Sveučilišta u Kopenhagenu otkrili su 2015. godine ispod debelog ledenog pokrova strukturu za koju su sumnjali da je masivni udarni krater širok 31 kilometar.

Datiranje kratera

U novom istraživanju, znanstvenici iz Prirodoslovnog muzeja u Danskoj i Instituta GLOBE na Sveučilištu u Kopenhagenu analizirali su pijesak iz kratera Hiawatha. Istodobno, istraživači iz Švedskog prirodoslovnog muzeja neovisno su analizirali stijene iz kratera i datirali ih pomoću uranovog otiska prsta minerala cirkona. Obje ekipe su udar asteroida smjestile na period prije otprilike 58 milijuna godina.

„Datiranje kratera bilo je posebno teško, pa je vrlo zadovoljavajuće da su dva laboratorija u Danskoj i Švedskoj, koristeći različite metode datiranja, došla do istog zaključka. Kao takav, uvjeren sam da smo utvrdili stvarnu starost kratera, koja je mnogo starija nego što su mnogi ljudi nekada mislili“, rekao je Michael Storey, znanstvenik iz Prirodoslovnog muzeja Danske u izjavi.

Grenland tada doista bio ‘Green’

U vremenu udara asteroida prema novoj dataciji – dakle prije 58 milijuna godina –Grenland nije bio prekriven ledenim pokrivačem, već je bio dom umjerene prašume. Kada je asteroid koji je stvorio krater udario u Zemlju, to je učinio sa silom za koju se procjenjuje da je nekoliko milijuna puta jača od sile atomske bombe.

Iako je njegov udarac sigurno uništio veliki dio Grenlanda i njegove flore i faune, znanstvenici nisu sigurni je li udarac imao i utjecaja na globalne promjene, posebno na klimu planeta.

Nastavak istraživanja

Određene nesigurnosti oko grenlandskog kratera u suprotnosti su s njegovim puno poznatijim ‘rođakom’ – ujedno najpoznatijim asteroidom u povijesti našeg planeta –koji je formirao krater Chicxulub u Meksiku i iskorijenio većinu dinosaura prije 66 milijuna godina, samo nekoliko milijuna godina prije udara Grenlanda.

Krater Chicxulub je oko 6.5 puta veći od onog Hiawathe na Grenlandu. Znanstvenici planiraju nastaviti proučavati krater Hiawatha u nadi da će razumjeti njegov utjecaj, kako na lokalnoj tako i na globalnoj razini.

NASA-in plan praćenja i odgovora na prijetnju asteroida

Gavin G. Kenny et al., „A Late Paleocene age for Greenland’s Hiawatha impact structure,“ Science Advances 8/10 (2022).

Stefanie Waldek (9. ožujka 2022.), „Huge asteroid slammed into Greenland just a few million years after the dinosaurs died out,“ space.com (pristup 12. ožujka 2022).

Carolyn Gramling (9. ožujka 2022.), „The mysterious Hiawatha crater in Greenland is 58 million years old,“ sciencenews.org (pristup 12. ožujka 2022).

Voliš naš sadržaj? Počasti nas sa kavom.

Buy Me a Coffee