Novi dokazi nastanjivosti Saturnovog mjeseca

autor

Novo istraživanje pomoglo je identificirati nove dokaze o potencijalnoj nastanjivosti oceana na Enceladu, šestom najvećem mjesecu plinovitog planeta Saturna.

Potraga za životom

Potraga za izvanzemaljskim životom upravo je postala zanimljivija jer je tim znanstvenika otkrio nove dokaze o ključnom gradivnom bloku života u podzemnom oceanu Saturnovog mjeseca Encelada. Novo modeliranje pokazuje da bi ocean ovog Saturnovog prirodnog satelita trebao biti relativno bogat otopljenim fosforombitnim sastojkom za život.

„Encelad je jedna od glavnih meta u ljudskoj potrazi za životom u našem solarnom sustavu. U godinama otkako je NASA-ina svemirska letjelica Cassini posjetila Saturnov sustav, opetovano smo bili oduševljeni otkrićima koja su omogućila prikupljeni podatci,“ rekao je Christopher Glein, vodeći stručnjak za nezemaljsku oceanografiju i koautor nove studije u kojoj je tim znanstvenika opisao svoje istraživanje.

Otkrića zadnjih godina

Svemirska letjelica Cassini otkrila podzemnu tekuću vodu na Enceladu i analizirala uzorke poput pramenova ledenih zrnaca i vodene pare izbijali u svemir iz pukotina na ledenoj površini Mjeseca. „Ono što smo naučili jest da mjesec sadrži gotovo sve osnovne zahtjeve za života kakvog poznajemo. Iako bioesencijalni element fosfor tek treba biti izravno identificiran, naš tim otkrio je dokaze o njegovoj dostupnosti u oceanu ispod ledene kore Mjeseca,“ rekao je Glein.

NASA-ina svemirska letjelica Cassini snimila je ovu sliku Encelada 30. studenog 2010. godine (©NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute).

Jedno od najdubljih otkrića u planetarnoj znanosti u posljednjih 25 godina jest da su svjetovi s oceanima ispod površinskog sloja leda uobičajeni u našem Sunčevom sustavu. Takvi svjetovi uključuju ledene satelite divovskih planeta, kao što su Europa, Titan i Encelad, kao i udaljenija tijela poput Plutona. Svjetovi poput Zemlje s površinskim oceanima postoje jedino unutar uskog raspona udaljenosti od svojih zvijezda domaćina gdje se može održavati temperatura koja podržava površinsku tekuću vodu. Svjetovi s vodenim oceanima ispod ledene površine, međutim, mogu se pojaviti na puno širem rasponu udaljenosti te tako uvelike povećavaju broj potencijalno nastanjivih svjetova koji vjerojatno postoje diljem galaksije.

Zašto Jupiter nema prstene poput Saturna?

Potraga za životom

„Potraga za životom u Sunčevom sustavu rekalibrirala se jer sada tražimo građevne blokove za život, uključujući organske molekule, amonijak, spojeve koji sadrže sumpor kao i kemijsku energiju potrebnu za održavanje život. Fosfor predstavlja zanimljiv slučaj jer su prethodni radovi sugerirali da bi ga moglo biti malo u oceanu Encelada, što bi umanjilo izglede za život,“ rekao je Glein dodajući kako je njihova studija sada pokazala da ima značajno više fosfora nego se mislilo.

Fosfor u obliku fosfata je vitalan za sav život na Zemlji – neophodan je za stvaranje DNK-a i RNK-a, molekula koje nose energiju, staničnih membrana, kostiju i zuba kod ljudi i životinja, pa čak i morskog mikrobioma planktona.

Članovi tima izveli su termodinamičko i kinetičko modeliranje te tijekom svojih istraživanja razvili dosad najdetaljniji geokemijski model o tome kako se minerali morskog dna otapaju u Enceladovom oceanu i predvidjeli da bi fosfatni minerali ondje bili neobično topljivi.

Glein je zaključio kako je otopljeni fosfor prisutan u razinama bliskim ili čak višim od onih u suvremenoj Zemljinoj morskoj vodi! To, dakako, znači da – gledajući iz perspektive astrobiologije – s pravom sada smatramo da su oceani ovog Saturnovog mjeseca potencijalno puno nastanjiviji nego smo prije mislili.

Saturnovi prstenovi i nagib posljedica drevnog mjeseca?

Jihua Hao et al., „Abundant phosphorus expected for possible life in Enceladus’s ocean,“ PNAS 119/39 (2022).

Southwest Research Institute (19. rujna 2022.), „Researcher helps identify new evidence for habitability in ocean of Saturn’s moon Enceladus,“ phys.org (pristup 20. rujna 2022).