Znanost

Nova metoda pronalaska izvanzemaljskog života

Istraživači bi mogli otkriti aminokiseline u stijenama s mjeseca i nekih planeta pomoću tehnologije koja uključuje lasere i tekućine.

Kemičari sa Državnog sveučilišta San Diego razvijaju metodu identificiranja znakova života na drugim planetima tražeći gradivne jedinice proteina na zanimljivom mjestu: unutar stijena.

Istraživači SDSU-a Chris Harrison i Jessica Torres koriste lasere i tekućine za otkrivanje aminokiselina u izvanzemaljskim stijenama.

Jessica Torres, doktorandica  na sveučilištu u San Diegu eksperimentira s načinima izdvajanja aminokiselina iz poroznih stijena. Ovi postupci mogli bi se u budućnosti koristiti na roverima.

Jesmo li tražili izvanzemaljski život na pogrešnim mjestima? Prethodna istraživanja većinom se baziraju na traženju dokaza o drugim oblicima života u vodi i tlu, ali ne iz čvrstih materijala.

Trenutne metode identifikacije aminokiselina ne mogu razlikovati verzije koje je stvorio živi organizam od onih koje su nastale nasumičnim kemijskim reakcijama. A postojeće tehnike obično zahtijevaju vodu. Dok su voda i organska otapala vrlo prikladna za istraživanja na Zemlji –  to nije slučaj na drugim mjestima u svemiru.

Voda bi se smrznula ili isparila ako bi se postavila na svemirsku sondu koja putuje na, primjerice, Mars ili Europu, slani Jupiterov mjesec prekriven ledom koji neki smatraju glavnim kandidatom za izvanzemaljski život zbog njegovog podzemnog oceana.

Cilj ovoga projekta je pokušati zaobići ovaj problem tako što bi se za detekciju aminokiselina umjesto vode koristila alternativna otapala, prikladnija za svemir i ekstremne uvjete. Razvijaju se nova kemijska otapala posebno osmišljena za rad na automatiziranom roveru koji će posjetiti drugi planet.

Kapilarna elektroforeza

Istraživanje uključuje labaratorijski proces koji se naziva kapilarna elektroforeza.

Kapilarna elektroforeza uključuje odvajanje molekula propuštanjem kroz cijev napunjenu tekućinom, užu od prosječne ljudske kose. Laser pričvršćen na kraju cijevi koristi se za osvjetljavanje molekule spojene na aminokiselinu. Kada aminokiselina prođe ispred lasera, senzor će pokazati sjaj izazvan laserom.

Postoji 20 različitih aminokiselina i svaka se kreće kroz cijev različitim brzinama ovisno o veličini, električnom naboju i načinu na koji reagiraju s drugim kemikalijama. Trenutni izazov kojime se bave ovi kemičari je konfiguracija jedinstvenog šiljka za svaku od kontrastnih aminokiselina. Cilj je na kraju uspjeti identificirati aminokiselinu, čak i ako postoji samo jedna među milijardu drugih molekula.

Nakon što optimiziraju kemikalije koje koriste za pouzdano odvajanje i identifikaciju svake od 20 aminokiselina, tim planira testirati svoj proces na uzorcima stijena. Uzorci bi bile stijene s Mjeseca,  iz pustinje Atacama nalik Marsu i jezera Mono, koje je dva do tri puta slanije od Zemljinih oceana.

“Ono što ćemo donijeti s ovim novim otapalom dodat će fleksibilnost analizama na Zemlji i šire”, rekao je Harrison.

Sarah White (01.02.2022.,) “Chemist Identifies New Way of Finding Extraterrestrial Life,” News Center of San Diego State University