Astronomija

NASA-in svemirski teleskop Hubble proveo milijardu sekundi u svemiru

Hubble-ov nasljednik, teleskop James Webb, mogao bi biti lansiran krajem ove ili početkom sljedeće godine. Izvor: W

NASA-in svemirski teleskop Hubble postigao je veliki rekord.

Preko 30 godina staža

Poznati svemirski teleskop lansiran je 24. travnja 1990. Već sljedećeg dana dospjeo je u orbitu i započeo svoju misiju istraživanja svemira, uključujući udaljene galaksije, supernove, maglice i egzoplanete. 1. siječnja 2022. svemirski teleskop službeno je proveo milijardu sekundi u svemiru odnosno približno 31,7 godina.

“Već više od tri desetljeća Hubble nam je pružao revolucionarna znanstvena otkrića i kultne slike svemira”, izjavili su dužnosnici NASA-e u priopćenju u kojem su najavili prekretnicu svemirskog teleskopa.

Svemirski teleskop Hubble zajednička je misija NASA-e i Europske svemirske agencije. Između 1993. i 2009. astronauti su pet puta posjetili Hubble u svrhu servisiranja. U tim su misijama popravljeni, nadograđeni i zamijenjeni sustavi na teleskopu poput baterija, žiroskopa i drugih znanstvenih instrumenata.

Važna otkrića

Smješten visoko iznad Zemljine atmosfere, teleskop je napravio više od 1,5 milijuna promatranja u preko 30 godina rada. Zauzvrat, tisuće znanstvenih radova objavljeno je na temelju otkrića teleskopa, stoji u priopćenju NASA-e.

Neka od najvažnijih Hubbleovih zapažanja uključuju pomoć u određivanju starosti svemira i brzinu kojom se širi, otkrivanje Plutonovog petog mjeseca, pronalaženje supermasivnih crnih rupa u središtu većine velikih galaksija, proučavanje učinka gravitacijske leće koja je pomogla astronomima mapirati distribuciju tamne tvari u svemiru te snimanje nekih od najznačajnijih slika svemira dubokog polja.

Budućnost

“Možemo samo zamisliti kakva će otkrića donijeti sljedećih milijardu sekundi jer se novi teleskopi poput James Webba i budućeg svemirskog teleskopa Nancy Grace Roman nadograđuju na Hubbleova otkrića i rade zajedno s Hubbleom na proširenju našeg razumijevanja svemira, “, ustvrdili su dužnosnici NASA-e u priopćenju.

Gianopoulos A. (5. siječnja 2022.) ubble Passes 1-Billion Second Mark, Nasa.gov. (pristup 8. siječnja 2022.)

Mathewson S. (7. siječnja 2022.), 1 billion seconds in space! NASA’s Hubble Space Telescope surpasses major milestone, Space.com (pristup 8. siječnja 2022.)