Astronomija

NASA-in svemirski teleskop Hubble proveo milijardu sekundi u svemiru

Hubble-ov nasljednik, teleskop James Webb, mogao bi biti lansiran krajem ove ili početkom sljedeće godine. Izvor: W

NASA-in svemirski teleskop Hubble postigao je veliki rekord.

Preko 30 godina staža

Poznati svemirski teleskop lansiran je 24. travnja 1990. Već sljedećeg dana dospjeo je u orbitu i započeo svoju misiju istraživanja svemira, uključujući udaljene galaksije, supernove, maglice i egzoplanete. 1. siječnja 2022. svemirski teleskop službeno je proveo milijardu sekundi u svemiru odnosno približno 31,7 godina.

“Već više od tri desetljeća Hubble nam je pružao revolucionarna znanstvena otkrića i kultne slike svemira”, izjavili su dužnosnici NASA-e u priopćenju u kojem su najavili prekretnicu svemirskog teleskopa.

Svemirski teleskop Hubble zajednička je misija NASA-e i Europske svemirske agencije. Između 1993. i 2009. astronauti su pet puta posjetili Hubble u svrhu servisiranja. U tim su misijama popravljeni, nadograđeni i zamijenjeni sustavi na teleskopu poput baterija, žiroskopa i drugih znanstvenih instrumenata.

Hubble snimio zvjezdani mlaz u maglici ‘Running Man’

Važna otkrića

Smješten visoko iznad Zemljine atmosfere, teleskop je napravio više od 1,5 milijuna promatranja u preko 30 godina rada. Zauzvrat, tisuće znanstvenih radova objavljeno je na temelju otkrića teleskopa, stoji u priopćenju NASA-e.

Neka od najvažnijih Hubbleovih zapažanja uključuju pomoć u određivanju starosti svemira i brzinu kojom se širi, otkrivanje Plutonovog petog mjeseca, pronalaženje supermasivnih crnih rupa u središtu većine velikih galaksija, proučavanje učinka gravitacijske leće koja je pomogla astronomima mapirati distribuciju tamne tvari u svemiru te snimanje nekih od najznačajnijih slika svemira dubokog polja.

Divovska crna rupa galaksije M87 ispaljuje ‘mlazove’ gotovo brzinom svjetlosti

Budućnost

“Možemo samo zamisliti kakva će otkrića donijeti sljedećih milijardu sekundi jer se novi teleskopi poput James Webba i budućeg svemirskog teleskopa Nancy Grace Roman nadograđuju na Hubbleova otkrića i rade zajedno s Hubbleom na proširenju našeg razumijevanja svemira, “, ustvrdili su dužnosnici NASA-e u priopćenju.

Izdan ESA/Hubble kalendara za 2022. godinu s nevjerojatnim slikama

Gianopoulos A. (5. siječnja 2022.) ubble Passes 1-Billion Second Mark, Nasa.gov. (pristup 8. siječnja 2022.)

Mathewson S. (7. siječnja 2022.), 1 billion seconds in space! NASA’s Hubble Space Telescope surpasses major milestone, Space.com (pristup 8. siječnja 2022.)