Jeste li znali?

10 najčudnijih životinja koje su ikad živjele

Dinamična priroda našeg planeta dovela je do nekih čudnih evolucijskih prilagodbi.

Kroz povijest naš je planet pretrpio dramatične promjene u okolišu.

Od ekstremnih temperaturnih pomaka i promjena u atmosferskom sastavu do pomaka kontinenata, mijenjanja krajolika i velikih utjecajnih događaja.

Kako se zemlja razvija, njezini se stanovnici prilagođavaju preživjeti u novom okruženju. Dinamična priroda našeg planeta dovela je do nekih čudnih evolucijskih prilagodbi, od kojih mnoge možemo vidjeti u još uvijek postojećim vrstama.

Ali neke od najbizarnijih karakteristika imale su primitivne životinje koje su danas izumrle. U ovom članku putujemo kroz vijekove dok istražujemo deset ovih čudesnih pretpovijesnih životinja i njihove jedinstvene i neobične osobine.

Nasmiješeni crv s nogama

Hallucigenia sparsa bio je 508 milijuna godina star lobopodski crv koji je naseljavao morski okoliš. Bio je rani predak baršunastog crva. Minuskulno čudovište bilo je manje od centimetra, a tijelo nalik na cijev bilo je tanje od dlake. Više od jednog stoljeća znanstvenici su proučavali fosile Hallucigenije iz škriljevca Burgess u potrazi za razumijevanjem ovog vanzemaljskog crva.

Rekonstrukcija Hallucigenia sparsa. Izvor: Wikimedia Commons

No fosilima je nedostajao važan dio životinje i dugo je to bilo pitanje glave ili repa. Ispostavilo se da su fosile ispitivali naopako. Konačno, 2015. godine otkriven je dio slagalice koji je nedostajao i po prvi puta je otkrivena glava organizma u kompletu s nacerenim licem, sitnim parom očiju i prstenom zuba. Imala je kružna usta, a pogled u njegovo grlo otkrilo je još jedan red zuba koji su mu sezali do crijeva. I neobičnosti tu ne prestaju. Hiroviti crv također je imao kralježnicu na leđima i sedam redova nogu s kandžama. Otkriće je bilo znanstveni proboj  jer je istraživačima pružilo nove informacije o ekdizozojskim životinjama pod koje spadaju člankonošci i nematode. Također pruža ključne uvide u život u tom razdoblju.

Morsko stvorenje s pet očiju i trupom

Opabinia regalis bila je neobična životinja u tipu artropoda mekog tijela koja je živjela prije oko 505 milijuna godina. Opabinia je bila mesožder dugačak dva centimetra koji je lovio duž oceanskog dna. Imao je segmentirano tijelo, škrge, nokat s pandžama za hranjenje, rep u obliku lepeze i pet ispupčenih očiju pričvršćenih za kratke peteljke na vrhu glave. Opabinia se nije razlikovala od bilo koje druge životinje. Često se smatra artropodom, ali znanstvenici vjeruju da je možda bio rođak jednako čudnih tardigrada. Još uvijek je nejasno što su točno bila ta zanimljiva stvorenja ili kako se uklapaju u evolucijsku liniju.

Jumbo škamp

Aegirocassis benmoulae jedan je od velikih prirodnih oksimorona. Kad pomislite na škampe, pretpostavljam da je zadnje što vam padne na pamet morsko čudovište dugo 7 metara. Ali upravo je to ono što je sakupljač fosila otkrio na jugoistoku Maroka, a sada je imenjak divovskih člankonožaca. Životinja slična škampu imala je modificirane noge, škrge na leđima, dva para peraja za plivanje i filter aparat za hranjenje planktonima.

Aegirocassis je preplivao oceane prije oko 480 milijuna godina i bio je jedna od najvećih životinja svog vremena. Još jedan zapanjujući člankonožac bio je Jaekelopterus – divovski slatkovodni škorpion devonskog doba.

Postoji nekoliko teorija oko evolucije mega članakonožaca. Neki znanstvenici vjeruju da su evoluirali kako bi mogli hvatati veći plijen ili se natjecali s drugim kralježnjacima.

Prva hodajuća riba

Ne možemo razgovarati o nakazama prirode bez da damo zaslugu jednoj od najranijih vrsta koja je premostila evolucijski jaz između riba i vodozemaca. Tiktaalik roseae vrsta je ribe iz devonskog razdoblja. Revolucionarni “fishapodi” – kako su ih nazivali – naseljavali su slatkovodna staništa prije oko 375 milijuna godina.

RekonstrukcijaTiktaalik roseae (Izvor: Zina Deretsky)

Originalni fosili ove drevne ribe pronađeni su u Kanadi 2004. Tiktaalik je imao škrge i ljuske kao što bi trebala imati svaka dobra riba. Ali imao je i vrat, ravnu trokutastu glavu, primitivna pluća i specijalizirane peraje s prilagodbama nalik na zglobove i zrake nalik prstima, omogućujući mu da se osloni u plitkim vodama. Koliko god to bizarno zvučalo, ovaj izvanredni sarkopterigijan bio je jedan od pionira vrsta koje su prešle iz vode na kopno.

Monstruozna stonoga

Ako ste plaše jezivi puzači, možete se utješiti znanjem da, ako niste sposobni za putovanje kroz vrijeme, nemate nikakve šanse da naiđete na ovo. Arthropleura armata bila je među najvećim člankonošcima koji su živjeli na kopnu. Postojala je između 290 i 320 milijuna godina tijekom karbonskog razdoblja kada je razina kisika bila oko nevjerojatnih 35%, što objašnjava njegovu ogromnu veličinu. Još jedan člankonožac koji je profitirao od ovog fenomena bio je Meganeuropsis – grifonova muha duga 17 centimetara i najveći poznati kukac.

Vjerovalo se da Arthropleure dosežu duljinu do šest stopa. Uznemirujući diplopod imao je spljošten oblik tijela s trideset obloženih segmenata. Suprotno prethodnim teorijama o grabežljivom načinu života, Arthropleura je bila biljojed ili barem pretežno. Naseljavao je ugljene močvare u Europi i Sjevernoj Americi i hranio se biljkama poput paprati i drugom močvarnom vegetacijom, ostavljajući iza sebe tragove širine dvadeset centimetara. Njihove pješačke staze pronađene su u Škotskoj, Kanadi i Sjedinjenim Državama.

Impresivne osobine Arthropleure Amata vjerojatno su joj pružale dobar stupanj zaštite jer se vjerovalo da uživa u životu bez predatora (koliko mi znamo). Arthropleura je izumrla početkom permskog razdoblja, karakteriziranog sušnijim okolišem od onoga na što je ovaj drevni člankonožac bio naviknut.

Riba nalik morskom psu s nazubljenom pilom

Helikopioni su obuhvaćali tri vrste pretpovijesnih riba koje su živjele prije 270 milijuna godina u permskom razdoblju. Njihovi fosili pronađeni su širom svijeta u dijelovima Azije, Europe i Sjeverne Amerike. Karakterizirao ih je neobičan kovitlac zuba pričvršćen za donju čeljust, ostavljajući širom otvoren zjap dok su lovili, otkrivajući ovo ubojito oružje.

Impresivna struktura bila je dugačka oko 20 centimetara s do 150 zuba i funkcionirala je kao nazubljeni mehanizam za rezanje. Nejasno je što su jeli ovi divlji grabežljivci, ali teorije sugeriraju da su plijenile životinje mekog tijela. Jedno je sigurno – bio bi to jeziv kraj za sve što se našlo u tim raljama smrti.

Sićušni pernati gmaz

Tijekom 1960-ih u Kazahstanu je otkriven fosil koji je zbunio evolucijske biologe i potaknuo raspravu među znanstvenom zajednicom. Fosil je bio stvorenje koje je postojalo prije između 230 i 240 milijuna godina.

Crtež Longisquame insignis olovkom (Izvor: Nobu Tamura)

Longisquama insignis bio je gmaz od šest inčeva koji je izgledao kao da ima dugačke strukture poput perjanice koje rastu duž njegovih leđa. I tu leži konfuzija. Kao što znate, perje je povezano s pticama za koje se vjeruje da su evoluirale od dinosaura.

Longisquama je postojala neposredno prije nego što su najraniji dinosauri lutali zemljom i to prije nego što su se razvili prvi pernati dinosauri. Pa kako su dobili to perje? To pitanje ostaje misterij. Neki znanstvenici vjeruju da su dodaci poput perja u stvari bili ljuskave izbočine, a ne perje. Drugi nisu vjerovali da su uopće dio životinje, već lišće biljke koja je bila fosilizirana s njom. U svakom slučaju, ovaj sitni diapsid privukao je našu pažnju.

Urvogel – rana ptica

Ovaj popis ne bi bio potpun bez odgovarajućeg spominjanja Archeopteryx lithographica – jedne od prvih dino-ptica. Živjela je prije otprilike 150 milijuna godina u doba Jure. Riječ Urvogel na njemačkom je jeziku “prva ptica”. Iako su pronađeni fosili starijih dinosaura sličnih pticama, Archeopteryx je prva otkrivena vrsta koja pokazuje perje i stoga je bio važan prijelazni fosil koji je premostio jaz između dinosaura i ptica.

Archaeopteryx lithographica (IzvorH. Raab)

Iako je to bila relativno mala ptica otprilike veličine vrane, Arheopteriks je bio spektakularno biće. Kao i za bilo koju prijelaznu životinju, karakterizirala ju je jedinstvena kombinacija značajki, dijeljenje osobina s pticama, kao i s dinosaurima terapodima. Imala je perje i krila ptice te zube i rep dinosaura. Nalazi pokazuju da je imala složenu boju perja koju čine svijetlo i tamno perje. Arheopteriks je bio sposoban za let i imao je sličan obrazac leta kao i današnji fazani. Možda nisu bile prave ptice ili snažni letači, ali otkriće Archeopteryxa revolucioniralo je naše razumijevanje podrijetla ptica.

Mamut veličine svinje

Kad pomislite na mamuta, automatski vizualizirate masivne pretpovijesne zvijeri nalik slonu. Zapravo se riječ mamut često koristi kao pridjev jer je sinonim za vrlo velike stvari. To je ono što kretskog patuljastog mamuta (Mammuthus critus) čini tako izvanrednim. Kao što i samo ime govori, ovaj proboscid veličine svinje naseljavao je grčki otok Kretu u Sredozemlju prije oko 3,5 milijuna godina.

Bili su visoki oko 3 metra u visini ramena i teški oko 680 kilograma – otprilike veličine velike svinje, čineći ih najmanjim mamutima koji su postojali. Njihova umanjena veličina može se pripisati fenomenu poznatom kao otočni patuljak, pri čemu se vrsta vremenom smanjuje zbog ograničenog broja resursa dostupnih u izoliranim okruženjima.

Kostur kretskog patuljastog mamuta u zoološkom vrtu Emmen, Nizozemska (Autor slike: Peter Maas)

Divovski Armadillo s oružanim repom

Doedicurus clavicaudatus bio je jedan od najvećih članova obitelji armadillo, Chlamyphoridae. Otprilike 13 stopa dugačka, 5 stopa visoka i pozamašnih 3000 kilograma, bila je otprilike veličine malog automobila. Imao je robusno tijelo u obliku kupole i obloženi karapaks – slično kao i njegovi oklopni rođaci. No, za razliku od armadilosa, Doedicurus je imao šiljastu repnu palicu koja je nalikovala mlatilu i koristila se u obrani od potencijalnih grabežljivaca.

Crtež Doedicurus clavicaudatus olovkom (izvor: Nobu Tamura)

Vjerojatno se pitate kakva je paklena zvijer mogla uspješno loviti ogromnu grčevitu nakazu s oružjem na repu. Fosili pokazuju da je mačka sa sabljim zubima, ili možda čak i jaguar, možda bila dostojan kandidat. Te sukobe mogu samo zamisliti. Doedicurus je naseljavao dijelove Južne Amerike i izumro prije samo 10 000 godina. To znači da su se moderni ljudi susreli s tim gromoznim sisavcima.

Ako mislite da neke životinje s ovog popisa zvuče poput izmišljenih likova izravno iz fantazijskog ili znanstveno-fantastičnog romana, niste sami. Primitivna se Zemlja mogla pohvaliti mnoštvom čudesnih stvorenja.

Nijedne od ovih životinja nema danas na Zemlji, ali njihovi su biološki otisci ostavili presudne tragove tijekom vremena. Njihova otkrića dovela su do dubljeg razumijevanja života na Zemlji i pomogla nam da sastavimo evolucijske loze. Štoviše, oni hrane našu maštu i nadahnjuju nas da naučimo o fascinantnom i tajanstvenom primitivnom svijetu.

• BBC. (2015, June 25). Face of bizarre sea creature Hallucigenia revealed
  • Yale News. (2015, March 11). Giant sea creature hints at early arthropod evolution.
  • Science Daily. (2014, January, 13). Discovery of new Tiktaalik roseae fossils reveals key link in evolution of hind limbs.
  • New Scientist. (2012, March 21). Reptile grew feather-like structures before dinosaurs.
  • BU Blog. (2012, September 24). Archaeopteryx – First Bird or Transitional Species?
  • BBC. (2012, May 9). Smallest mammoths found on Crete.
  • Rheuters. (2016, Feb 23). Ancient armoured mammal from Argentina was a huge armadillo.